Op zoek naar een armsteun voor je CityBug of een andere auto? Kijk eens bij de onderstaande webshops.

Auteur Topic: Verzameltopic: Bandenspanning  (gelezen 39775 keer)

groenteboer

• Gast
Re: Bandenspanning
« Reactie #25 Gepost op: 04 augustus 2008, 00:09:07 »
Ah kijk er was dus wel al een topic over,... moest ook bijna wel....
Ik gebruik een metertje met een wijzertje die dan uitslaat :) Heb ook nog een andere digitale maar die geeft altijd steevast 0,2 minder aan geloof ik. Maar die geeft ook echt te weinig aan heb ik het idee, gebaseerd op wat de luchtgevers op de stations aangeven o.a.

Naja misschien dat ik de huidige 2.8 nog een beetje leeg ga proberen te lopen naar 2.6 ofzo rondom maar opzich denk ik dat ik het maar zo laat.
Het is inderdaad vervelend dat er zoveel verschil zit in de opblaasapparatuur bij de verschillende tankstations en wat de verschillende huis-metertjes aangeven. Maakt het er allemaal niet duidelijker en betrouwbaarder op.

Niek_

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 04 augustus 2008, 00:24:40 »
Mocht iemand info hebben over de bandenspanning van de banden die bij het s-pack geleverd worden, dan hoor ik het graag. Dealer wist met een behoorlijke twijfel in z'n stem te melden dat het voor en achter 2,3 bar moest zijn. Helaas kan ik op de site van BF Goodrich geen info vinden over de bandenspanning (Profiler2).

Offline REFZ

• Forum Provider
  • Newbie
  • Geslacht: Man
    • CityBugClub
« Reactie #27 Gepost op: 04 augustus 2008, 00:28:37 »
De meest toegepaste waarde is 2.2-2.4 bar.
Ikzelf rij rond met 2.3 bar rondom met 195/45/15 banden.
Ik heb ook 2.4 uigeprobeerd, maar dat vond ik net te stuiterig.
Doe die smartphone weg en ga uiterst rechts rijden...
Ex CityBug: Showtopic Peugeot 107 XS (09-2006 - 08-2013)

Rongoos

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 04 augustus 2008, 07:26:20 »
ik heb stikstof in mijn banden, dat is nieuw denk ik.
ik hoef maar eens in de 4 maanden m'n spanning te checken.

lodo

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 04 augustus 2008, 08:47:56 »
Zie er met zoeken even niet zo gauw wat over...?

Na 3 maanden rondrijden, heb hem nieuw gekocht, dacht ik laat ik toch eens kijken op welke spanning de bandjes staan.
Tot mijn verbazing zit deze tussen de 2,8 en 2,9 voor de bandjes van de bug!
Zo hoog heb ik het nog nooit gehad op een auto, en vraag mij af of dit soms standaard zo is dat de dealer er zoveel opzet voor de bug, dat dit wellicht verband heeft met het feit dat ze zo smal zijn ofzo... ?
Ik heb er nog geen gekkigheden aan gemerkt dus denk dat ik het maar gewoon zo hou, het is allemaal confortabel genoeg en misschien alleen maar goed voor slijtage en verbruik zo...

Met wat bandenspanning rij jij en waarop stond de jouwe toen jij de jouwe afhaalde?

[modbreak=Modbreak door REFZ]
Ik heb je topic samengevoegd met een reeds bestaand topic over bandenspanning.
[/modbreak]

@ groenteboer,
bij aflevering eind maart 2008 stonden alle banden vanaf de dealer op 3 bar!
vond de auto "zoekerig"rond het midden en wat stuiterig.
teruggebracht naar 2.4 bar en nu veel en veel beter.
vr gr lodo

Niek_

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 04 augustus 2008, 11:11:52 »
185/55R14 is de maat die er op zit incl. de witte velgen.

Offline REFZ

• Forum Provider
  • Newbie
    • CityBugClub
« Reactie #31 Gepost op: 04 augustus 2008, 11:16:20 »
185/55R14 is de maat die er op zit incl. de witte velgen.

2.3 bar is gewoon goed voor die maat.
Doe die smartphone weg en ga uiterst rechts rijden...
Ex CityBug: Showtopic Peugeot 107 XS (09-2006 - 08-2013)

Offline Murcielaygo

• Newbie
« Reactie #32 Gepost op: 04 augustus 2008, 12:55:44 »
Helaas kan ik op de site van BF Goodrich geen info vinden over de bandenspanning (Profiler2)

Dat is niet zo heel vreemd, want het is niet de band die de druk bepaalt, maar de toepassing...
Dezelfde band in dezelfde maat kan onder veschillende auto's een heel andere druk nodig hebben.
Het is bij een hoop auto's zelfs zo dat de voorbanden harder moeten staan dan achter, of andersom!
JAN | Murciélaygo
Per 1-1-2017 neem ik niet meer actief deel aan de CityBugClub.
Wil je iets weten? Gebruik dan de zoekfunctie.
Vind je je antwoord niet? Stel DAN je vraag in een topic!

groenteboer

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 27 augustus 2008, 18:23:42 »
Gister kwam ik langs de pomp en heb nu 2.6 ipv 2.8-2.9 druk op de bandjes. Wilde niet meteen naar 2.3 of 2.4... beetje groot verschil. En aangezien ik het comfort met 2.8-2.9 ook goed genoeg vond en de grip prima, toch maar een beetje aan de hoge kant gebleven. Beter wat te hoog dan te laag,... alleen maar beter voor verbruik en slijtage schijnt...

achterhoek

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 27 augustus 2008, 18:34:19 »
Gister kwam ik langs de pomp en heb nu 2.6 ipv 2.8-2.9 druk op de bandjes. Wilde niet meteen naar 2.3 of 2.4... beetje groot verschil. En aangezien ik het comfort met 2.8-2.9 ook goed genoeg vond en de grip prima, toch maar een beetje aan de hoge kant gebleven. Beter wat te hoog dan te laag,... alleen maar beter voor verbruik en slijtage schijnt...
Wat denk je van de veiligheid...

groenteboer

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 27 augustus 2008, 18:57:26 »
Nix eigenlijk.

achterhoek

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 27 augustus 2008, 19:26:57 »
Nix eigenlijk.
Misschien iets om aan te denken, naar mijn idee is het minder veilig om met te harde banden te rijden.
Je geeft het zelf al aan je vind de grip voldoende maar is dat ook zo met alle weersomstandigheden?

groenteboer

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 27 augustus 2008, 19:41:50 »
Ja geen idee. Het viel mij in ieder geval reuze mee en heb niets gemerkt in de afgelopen 3,5 maand dat er zoveel spanning op zat. Ben geen een keer de grip kwijt geraakt, ding bleef maar plakken. Wel vond ik hem tamelijk stuiterig, maar dat is volgens mij iets wat je er niet zo gauw uitkrijgt bij de bugjes ;) Beetje bug-eigen.
Ik heb em 0,2-0,3Bar naar beneden gebracht in de hoop een FRAKTIE meer tractie te krijgen, iets meer gevoel in het stuur, iets meer stabiliteit op de snelweg en iets minder stuiterigheid :) ... al vermoed ik dat het daarvoor een te klein verschil is om dit echt goed te merken,... naja naar 2.4 gaan kan altijd nog :)

achterhoek

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 27 augustus 2008, 20:03:34 »
Mijn vermoeden wat de veiligheid betreft is hier te lezen http://www.grassere.nl/banden.htm

Hier staat het volgende “Te harde banden zijn ook niet aan te bevelen. Het contactvlak met de weg wordt hierdoor verkleind waardoor een langere remweg nodig is, door het te kleine loopvlak slijt de band harder en het rijcomfort gaat door de verminderde demping aanzienlijk achteruit.”

groenteboer

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 27 augustus 2008, 20:11:44 »
Het blijft raar dat die dealer ze op 2.9 zet bij aflevering.

Offline Joey

• Newbie
  • Elsloo (Zuid-Limburg)
    • Joey's FlickR
« Reactie #40 Gepost op: 28 augustus 2008, 08:11:21 »
Het blijft raar dat die dealer ze op 2.9 zet bij aflevering.

Ik denk dat dat is gedaan omdat je je dan voorlopig geen zorgen hoefde te maken
dat je met een te lage bandenspanning rondrijd. Aangezien heel veel mensen in Nederland
met een te lage spanning rondrijden.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly. ]

Offline zackary

• Newbie
« Reactie #41 Gepost op: 28 augustus 2008, 22:28:11 »
kan zijn, maar een te hoge spanning is ook niet goed.

icerabbit

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 29 augustus 2008, 22:46:40 »
Ook banden hebben een veerkarakterestiek. Dat wil zeggen dat een gedeelte van de schokken onder het rijden opgevangen worden door de banden. Dit "veren" werkt alleen optimaal als de band ook de juiste spanning heeft. Een band zo hard oppompen is dus slechter voor de band (hogere slijtage), minder comfortabel en gevaarlijk. Om dit nu te doen voor het besparen van een paar dubbeltjes aan benzine lijkt me erg onverstandig. Om maar niet te spreken over het feit dat de banden sneller aan vervanging toe zijn. Iets wat ook geld kost.

eivissa

• Gast
wie het weet, mag het zeggen
« Reactie #43 Gepost op: 30 oktober 2008, 14:15:42 »
Wat me bij dit onderwerp opvalt is dat het hanteren van de juiste bandenspanning kennelijk een crime is. Ik zie allerlei verschillende bandenspanningen, de een nog hoger dan de mijne. Maar wat is de juiste...?
Mijn nieuwe Aygo heeft 15 inch velgen van het merk Evolution, waarop 195 etc. Goodyear banden zijn gemonteerd (zie foto). En nu komt het: de ideale bandenspanning voor die set is 1.9! Het bedrijf dat die velgen en banden aan mijn Toyota-dealer levert heeft verzekerd dat 1.9 voor mijn set goed is. Ze beweren dat als je de spanning hoger zet op bv. 2.1 of 2.2 de wielen gaan stuiteren.
Maar op dit forum wordt beweerd dat voor een vergelijkbaar setje 2.3 t/m 2.5 de ideale spanning is....
Voorlopig hou ik me vast aan het advies van mijn leverancier. Tenzij forumleden mij er echt van kunnen overtuigen dat mijn leverancier niet capabel is.
Kennelijk een heel lastig onderwerp. Wie het weet mag het zeggen!

Offline E.T

• Erelid CityBugClub
  • Newbie
  • Loves BUGS
« Reactie #44 Gepost op: 30 oktober 2008, 18:42:27 »
Ik werk bij een banden fabriek in het oosten van het land .
En als ik 1.9 op de banden doe die daar gemaakt worden rijd ik op de velgen zo zacht als die dan zijn .
Ga gewoon naar de site van de banden fabrikant waar de banden van zijn ,en kijk daar wat voor spanning zij aangeven .
We rijden met tamelijk hoge spanning op de auto's maar ze stuiteren niet hoor.

Succes .

Ooooooooen niet te vergeten welkom hier op het hoge of lage spanningen forum.
Verder veel plezier hier en met je BUG .
En die 1.000.000 veilige km houd je nog even tegoed tot je de juiste spanning hebt .
Want als je gaat stuiteren heb je er niets aan .

grt  Anja  en  Epke
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2008, 18:48:31 door E.T »
AY-GO ride my AYGO when AY-GO.......................You know  !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De aarde hebben we niet geerfd van onze ouders, maar we hebben hem te leen van onze kinderen .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wie niet durft te dromen slaapt alleen maar .

jaccco

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 30 oktober 2008, 21:47:48 »
Ja, welkom op het forum Eivissa. Mooie nickname overigens :-)

Er staat toch altijd op de band hoeveel er in moet? Bij mij staat iets van 42Psi op geloof ik, maar dat leek mij erg hard, dus ik heb er wat minder ingedaan. 30 ofzo. Sportvelgbanden lijken zo wie zo harder te zijn dan normale banden.

Offline Murcielaygo

• Newbie
« Reactie #46 Gepost op: 30 oktober 2008, 23:25:51 »
De druk op de wag van de band is de MAXIMALE bandenspanning, de daadwerkelijke is afhankelijk van
de toepassing en belasting. Over het algemeen moeten banden met een lage wang wat harder opgepompt
worden dan die met een hoge wand, maar hoeveel harder hangt ook weer af van een hele hoop factoren.

Ik vind 1,9bar trouwens best laag, ook al is een Citybug maar een licht ding...
JAN | Murciélaygo
Per 1-1-2017 neem ik niet meer actief deel aan de CityBugClub.
Wil je iets weten? Gebruik dan de zoekfunctie.
Vind je je antwoord niet? Stel DAN je vraag in een topic!

Aygogogo

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 31 oktober 2008, 10:21:41 »

Je zal het in ieder geval gaan merken aan je brandstofverbruik, want met 1.9 bar is bijna hetzelfde als fietsen met een zachte band.  ;D Kijk ook even naar de slijtage van je band. Als de buitenzijden iets sneller slijten, dan het midden, dan kun je donderop zeggen, dat de bandenspanning te laag is.  ;)

eivissa

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 31 oktober 2008, 11:30:40 »
Geen goede beurt van mijn Toyota dealer. Zij beweerden dat ze van het bedrijf die de velgen en banden leveren een spanning van 1.9 hadden doorgekregen. Ik heb dat bedrijf gebeld en de uitkomst zal jullie niet verbazen. De goede spanning is 2.4-2.5, met een minimum van 2.3. Dus vanmiddag de banden opnieuw op spanning laten brengen. Had niet gedacht dat er binnen een Toyota dealer zo onprofessioneel gewerkt zou kunnen worden....

Rene004

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 31 oktober 2008, 19:00:17 »
Uhm.. Het ligt natuurlijk ook aan de breedte van de band.. maar voor de orginele zet is 2.2/2.3 wel een leuke spanning.. ik heb de hele tijd 2.4/2.5 erin gehad.. maar dan zie je dat ze toch niet mooi afslijten.. en tevens heb je wat minder grip.