Op zoek naar een armsteun voor je CityBug of een andere auto? Kijk eens bij de onderstaande webshops.

 

Auteur Topic: Conversie van wielbouten naar wielmoeren  (gelezen 2140 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mouse62

  • Newbie
  • Berichten: 118
  • Geslacht: Man
  • 'Dude, I almost had you!' -Paul Walker- 1973-2013
Conversie van wielbouten naar wielmoeren
« Gepost op: 24 december 2015, 15:51:36 »
Hallo allemaal,

Een gekke vraag van een nog gekkere vent :P
Is het mogelijk met een zogenaamde conversiekit je wielbouten te vervangen voor wielmoeren.
In de bijlage vind je een voorbeeld van deze tapdraden. natuurlijk worden deze gemonteerd met de benodigde loctite.

Ik vind de look van rode wielmoeren zo supervet op donkere(grijze) velgen. Zit te overwegen om dit te doen. Is er iemand met ervaring hier in of zeggen jullie van laat dat uit je hoofd ivm veiligheid haha  ::)

En niet te vergeten... Merry X-mas :)!

Gr Mouse62

Offline Pugje

  • Newbie
  • Berichten: 809
Re: Conversie van wielbouten naar wielmoeren
« Reactie #1 Gepost op: 24 december 2015, 15:59:34 »
Ja dat kan, wel opletten dat ze ver genoeg er in zitten en dat je de goede maat hebt.

citycruiser

  • Gast
Re: Conversie van wielbouten naar wielmoeren
« Reactie #2 Gepost op: 07 januari 2016, 03:23:52 »
Als het goed is kun je de draadeinden er zo indraaien en hebben ze een eind zeg maar zodat ze niet verder de naaf in kunnen.

Goede keuze!  8)

Offline dencoupe

  • Newbie
  • Berichten: 56
  • Geslacht: Man
Re: Conversie van wielbouten naar wielmoeren
« Reactie #3 Gepost op: 08 januari 2016, 10:16:43 »
Hallo allemaal,

Een gekke vraag van een nog gekkere vent :P
Is het mogelijk met een zogenaamde conversiekit je wielbouten te vervangen voor wielmoeren.
In de bijlage vind je een voorbeeld van deze tapdraden. natuurlijk worden deze gemonteerd met de benodigde loctite.

Ik vind de look van rode wielmoeren zo supervet op donkere(grijze) velgen. Zit te overwegen om dit te doen. Is er iemand met ervaring hier in of zeggen jullie van laat dat uit je hoofd ivm veiligheid haha  ::)

En niet te vergeten... Merry X-mas :)!

Gr Mouse62

kijk dat zijn handige dingen!

Heb je ook een website waar je die kunt bestellen?

Offline Mouse62

  • Newbie
  • Berichten: 118
  • Geslacht: Man
  • 'Dude, I almost had you!' -Paul Walker- 1973-2013
Re: Conversie van wielbouten naar wielmoeren
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2016, 09:56:19 »
Helaas heb ik geen website waar ik deze dingen kan bestellen. Zit zelf ernstig te wijfelen of ik dit wel zou doen ja of de nee.
Dit omdat er naar mijn weten rek in de wielbouten zitten die dus het loslopen van de bouten tegengaat.

Als dit niet het geval is in de taptraden dan weet ik dus niet wat dit van gevolgen gaat opleveren.

Offline REFZ

  • Forum Provider
  • Newbie
  • Berichten: 11.975
  • Geslacht: Man
    • CityBugClub
Re: Conversie van wielbouten naar wielmoeren
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2016, 13:20:03 »
Helaas heb ik geen website waar ik deze dingen kan bestellen.

Hoe zoek jij dan?
Want o.a. Biesheuvel verkoopt tapeinden en losse wielmoeren e.d.
Link: http://www.biesheuvel.nl/automotive/onderstel/wiel-bouten/tapeinden.html

In de autosport worden tapeinden vaak gebruikt en het onzin om te denken dat door rek in de bouten de boel los zal komen.
Doe die smartphone weg en ga uiterst rechts rijden...
Ex CityBug: Showtopic Peugeot 107 XS (09-2006 - 08-2013)

Offline JW@C1

  • Newbie
  • Berichten: 968
  • Geslacht: Man
Re: Conversie van wielbouten naar wielmoeren
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2016, 14:37:32 »
Vroeger werd dat veel gebruikt, toen zaten er "tapeinden" in de flenzen waar het wiel tegenaan geschroefd werd met moeren.
Ik heb dat gehad bij mijn oudere Citroën's, de Eenden en de DS-en die ik gehad heb waren daarmee uitgerust.

Later kwamen de constructies waarbij de remschijven mede ingeklemd werden als je de bouten monteerde, dat hadden die oudjes nog niet.

Het vastzetten en klemmen van het wiel met 90 à 100 Nm gebeurt voor een klein gedeelte door de elastische rek op de bouten, dat kan uiteraard ook als er tapeinden gemonteerd worden.
Voor de rest zit het in de elastische vervorming van de stalen velgen, achter het conische gedeelte, of ook door de elastische vervorming van de platte ringen waarmee LM's normaliter vastgezet worden.

De bouten zijn bij mijn weten normaliter van de 10.9 klasse, de tapeinden zullen dat dan ook moeten zijn.

Groet,
JW