Op zoek naar een armsteun voor je CityBug of een andere auto? Kijk eens bij de onderstaande webshops.

Auteur Topic: Schokkende nieuwe toyota aygo xplay  (gelezen 10121 keer)

Offline Jack

• Newbie
  • Geslacht: Man
Schokkende nieuwe toyota aygo xplay
« Gepost op: 22 oktober 2016, 10:31:13 »
Ik heb een probleem met de aygo die nu 1 maand oud is en ongeveer 1000 km gereden heeft, bij constante snelheid na 100/200 meter schokt de motor onregelmatig wat zeer oncomfortabel rijden is. Dit gebeurt in zijn 4 rond de 50 km/h en in zijn 5 rond 80 km/h. Terug schakelen geeft een kleine verbetering maar het schokken blijft en bij hogere snelheid ondervind ik geen problemen.
Hebben meer mensen hier last van of is onze citybug de enigste die hier last van heeft?

Heb al contact met de dealer en toyota nl zonder directe oplossing, maar dit loopt nog.

Offline G6-R

• Newbie
Re: Schokkende nieuwe toyota aygo xplay
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2016, 10:50:59 »
wat is je toerental bij deze snelheden?  rij je dan niet ONDER zijn toeren waardoor hij gaat schokken. de versnellingen zijn aardig lang ivm de uitstoot !!!
Groete  JO

Offline Wouter K.

• Pro Driver
  • Newbie
  • 4LR Drivers Team
    • 4Landenrit
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2016, 11:06:55 »
Mijn advies zou inderdaad zijn om 'm wat hoger in de toeren te rijden.. 50 km/u maximaal 3e versnelling en 80 km/u maximaal 4e versnelling... Probeer dat eens een tijdje en ik dènk dat het dan een stuk beter gaat.. Het is tenslotte geen diesel met een hoog koppel, maar een 3-cilindertje die je redelijk hoog in de toeren kan (en mag en 'moet') rijden...
C'est le ton qui fait la musique!

http://www.4landenrit.nl
Verstuurd vanaf mijn buurvrouw 😜

Offline E.T

• Erelid CityBugClub
  • Newbie
  • Loves BUGS
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2016, 11:16:32 »

Wij hebben met onze AYGO'S altijd tussen de 2000/2200 toeren geschakeld en nooit problemen gehad .
En zeker meerdere keren de 1 op 20/21 gehaald .
Dat doen we nu niet meer met de JUKE ;)
Hopelijk is met de gegevens die je hier krijgt jullie probleem opgelost .

grt   Anja  en  Epke
AY-GO ride my AYGO when AY-GO.......................You know  !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De aarde hebben we niet geerfd van onze ouders, maar we hebben hem te leen van onze kinderen .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wie niet durft te dromen slaapt alleen maar .

Offline Jack

• Newbie
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2016, 11:40:31 »
De shift indicatie geeft aan dat je al bij 40 km/h over moet schakelen naar zijn 4, mag toch wel hopen dat ik hierop kan vertrouwen anders heeft zijn indicator ook geen zin. Zal eens kijken hoeveel toeren hij maakt. En het schokken start ook niet gelijk bij het constant rijden maar na een bepaalde afstand in dezelfde snelheid.
Het is zeker geen bokken van de motor.

Offline Wouter K.

• Pro Driver
  • Newbie
  • 4LR Drivers Team
    • 4Landenrit
« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2016, 14:03:55 »
De shift indicatie geeft aan dat je al bij 40 km/h over moet schakelen naar zijn 4, mag toch wel hopen dat ik hierop kan vertrouwen anders heeft zijn indicator ook geen zin.

Zelfs de auto waar ik voor mijn werk in rij met 850(!!!) Nm aan koppel zou bij 40 km/u in zijn 4 gaan schokken!! Laat staan de CityBug.. Die schakelindicatoren moet je sowieso niet geloven, die zijn getest op een praktisch wrijvingsvrije ondergrond in 'gecontroleerde omstandigheden'...

Anyway, probeer het eens met het advies wat ik in mijn vorige post gaf.. Ik ben benieuwd of het dan beter gaat...
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2016, 14:05:54 door Wouter K. »

Offline Jack

• Newbie
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2016, 16:31:36 »
2000/2200 toeren hou ik ook aan, geeft mij ook een goed gevoel om dan over te schakelen maar  bij mij dus wel problemen. De motor maakt dan 1800/1900 toeren.
Ik heb deze vraag speciaal op dit forum geplaatst om mijn aygo met een andere aygo te vergelijken met deze ervaring. Dus niet met een of andere diesel ofzo. (Sorry Wouter)

Offline REFZ

• Forum Provider
  • Newbie
    • CityBugClub
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2016, 20:31:31 »
De bugs hebben een 3 cilinder blok en zo'n blok heeft van nature een onbalans in zich dat bij bepaalde toerentallen extra sterk is waardoor trillingen kunnen ontstaan die weer worden doorgegeven in de carrosserie en dat voel je en met iets meer of minder gas verdwijnt de trilling dan weer.
Doe die smartphone weg en ga uiterst rechts rijden...
Ex CityBug: Showtopic Peugeot 107 XS (09-2006 - 08-2013)

Offline Peerke77

• Newbie
  • Orange is the new black!
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2016, 21:57:10 »
vreemd i heb er geen last van dat schokken, maar misschien komt dat omdat ik nooit schakel bij de indicator :) gr. peter
Dude I almost got you!

Offline Jack

• Newbie
« Reactie #9 Gepost op: 23 oktober 2016, 09:15:36 »
De bugs hebben een 3 cilinder blok en zo'n blok heeft van nature een onbalans in zich dat bij bepaalde toerentallen extra sterk is waardoor trillingen kunnen ontstaan die weer worden doorgegeven in de carrosserie en dat voel je en met iets meer of minder gas verdwijnt de trilling dan weer.
De auto trilt niet maar schokt.

Offline nicocos

• Newbie
« Reactie #10 Gepost op: 23 oktober 2016, 15:55:59 »
ook wij rijden met een nieuwe xplay.
dit probleem hebben wij niet , misschien omdat wij de schakelindicator juist NIET]gebruiken .
als je [ vlot ] met het verkeer mee wil rijden , heeft ie geen enkel nut .

Offline Lightning

• Newbie
« Reactie #11 Gepost op: 23 oktober 2016, 17:15:44 »
Waarom rij je bij dat soort snelheden in zo'n hoge versnelling?

Offline Pugje

• Newbie
« Reactie #12 Gepost op: 23 oktober 2016, 17:54:04 »
Omdat de lampjes dat aangeven.

Offline Moos68

• Newbie
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #13 Gepost op: 24 oktober 2016, 09:56:07 »
Ik merk zelf aan de 108 dat als ik de shiftindicator op zou volgen de auto echt minder rijdt, vooral als de motor nog koud is. Klinkt dan toch echt als te weinig toeren. Dus ik schakel op de momenten dat ik wil schakelen, heb ik altijd al gedaan.  Staat ook in het boekje hoor: doorschakelen als de indicator het zegt maar het hoeft niet :)

En zonder te schakelen op de momenten dat de auto het zegt haal ik met 90% stadsverkeer en veel korte ritten toch een verbruik van 1:19 
dus vraag me af of het zoveel zuinger is om op indicator te rijden.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2016, 10:00:11 door Moos68 »

Offline Pio-Aygo

• Newbie
  • Eerset auto :) sinds 30-10-2015 Aygo 2006
« Reactie #14 Gepost op: 24 oktober 2016, 10:19:01 »
Het rijden met de shift indicator zorgt er voor dat je een stuk minder vlot weg bent en als ik ergens weg wil rijden dan schakel ik ook altijd pas later, maar om nu pas vanaf 50 in zijn 3 te gaan rijden en vanaf 80 in zijn 4.. Bijzonder advies.
Zelf rij ik een aygo uit 2006 en ik rij als ik niet hoef te versnellen 50 altijd in zijn 4 en vanaf 60 in zijn 5, zonder enig probleem. Ben dit gaan doen nadat ik een iQ te leen had (heeft zelfde blokje en bak als aygo) die een shift indicator had.

Maar laten we van de hele discussie shiftindicator afstappen. Als hij op het verkeerde moment zou schakelen dan voelt hij dat zelf ook wel toch? iedereen weet hoe een motor in de verkeerde versnelling voelt. Simpelweg even checken of je niet onder de 1500rpm  zit.

Wat zouden andere oplossingen voor dit probleem kunnen zijn?
Is het iets wat je echt alleen in zijn 4 bij 40km/h hebt of gebeurt het vaker en bij andere snelheden. Simpelweg even van 4 terug naar 3 om te testen? Wat is het resultaat?

Offline Pugje

• Newbie
« Reactie #15 Gepost op: 24 oktober 2016, 16:39:51 »
Motor heeft net 1000 km gedraaid, is dus nog niet echt ingelopen, als je dan al lui rijd met lage toeren heb je dat die kan gaan schokken, niks schokkends, als die het na 10.000 km nog doet gaat het niet goed.

Offline Jack

• Newbie
« Reactie #16 Gepost op: 24 oktober 2016, 17:58:45 »
Het rijden met de shift indicator zorgt er voor dat je een stuk minder vlot weg bent en als ik ergens weg wil rijden dan schakel ik ook altijd pas later, maar om nu pas vanaf 50 in zijn 3 te gaan rijden en vanaf 80 in zijn 4.. Bijzonder advies.
Zelf rij ik een aygo uit 2006 en ik rij als ik niet hoef te versnellen 50 altijd in zijn 4 en vanaf 60 in zijn 5, zonder enig probleem. Ben dit gaan doen nadat ik een iQ te leen had (heeft zelfde blokje en bak als aygo) die een shift indicator had.

Kijk hier heb ik iets aan.

Maar laten we van de hele discussie shiftindicator afstappen. Als hij op het verkeerde moment zou schakelen dan voelt hij dat zelf ook wel toch? iedereen weet hoe een motor in de verkeerde versnelling voelt. Simpelweg even checken of je niet onder de 1500rpm  zit.

Ik gebruik de shift indicatie ook niet, schakel op gevoel. Maar ik geef hieraan dat de shift indicatie mij niet op de vingers tikt bij een constante snelheid rond de 50 kmh in zijn 4. Bij deze snelheid draait de motor minimaal 1800 toeren en na 100 a 200 meter begint pas het onregelmatig  schokken.

Wat zouden andere oplossingen voor dit probleem kunnen zijn?
Is het iets wat je echt alleen in zijn 4 bij 40km/h hebt of gebeurt het vaker en bij andere snelheden. Simpelweg even van 4 terug naar 3 om te testen? Wat is het resultaat?

40 in zijn 4 rij ik nooit, dan voel ik ook wel dat het niet kan, en bij dezelfde snelheid in zijn 3 voel je het ook maar minder. Idem bij 70/80 in zijn 5.

Offline Pugje

• Newbie
« Reactie #17 Gepost op: 24 oktober 2016, 21:39:35 »
Aan dat eerste heb je niet zoveel, eerste model met bak met kortere overbrenging en motor minder zuinig afgestelt, euro 4 specs.

Maar boven de 1800 toeren en dan schokken is zeker niet goed, ikzelf verdenk dan de ontstekings kant, is die al uitgelezen door de dealer??
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2016, 21:41:42 door Pugje »

Offline Pio-Aygo

• Newbie
« Reactie #18 Gepost op: 26 oktober 2016, 12:06:44 »
Klopt, mijn 2006 aygo is niet hetzelfde als de nieuwe xplay natuurlijk. Er zit een andere bak met andere verzetten in de nieuwe aygo.
Toevallig reed ik afgelopen maandag even met de nieuwe aygo (die van mij was voor een beurt en bandenwissel) en heb toen eens gekeken hoe de verzetten zich verhouden in de nieuwe aygo. 40 in zijn 4 gaat iets minder spoepel dan in de oude aygo maar is nog steeds goed te doen naar mijn mening, maar niet per se nodig. vanaf 50 naar 4, zeker als je 50 blijft rijden zou ik zeker wel altijd doen. nergens voor nodig om onnodig in een lage versnelling te blijven rijden ..

Maar dit lost je probleem nog niet op. Zoals hierboven genoemd: check de afstelling eens. een nieuwe aygo moet toch nog wel dealer onderhouden zijn toch? dus gewoon even langs rijden?

Offline Jack

• Newbie
« Reactie #19 Gepost op: 26 oktober 2016, 20:07:15 »
Even een update,
Vandaag is iemand van de dealer bij mij langs geweest met een andere aygo waar we een testrit mee gereden hebben zonder problemen en 50 kmh in zijn 4 zonder trillen, schokken of bokken. Daarna zijn we met mijn aygo dezelfde route gaan rijden waarbij hij op de stukken waar je een constante snelheid kon rijden begon te schokken, ook bij 50 kmh in zijn 3. Gelukkig is het probleem nu door de dealer goed geconstateerd.

Dit noem ik nog service, nu maar hopen dat er een oplossing komt. Toyota nl wil nog wel hebben dat ik nog wat meer km afleg voor er  speciaal onderzoek komt als het niet vanzelf weg gaat.

Auto was vorige week al uitgelezen zonder fout meldingen.

Offline Wouter K.

• Pro Driver
  • Newbie
  • 4LR Drivers Team
    • 4Landenrit
« Reactie #20 Gepost op: 27 oktober 2016, 00:10:16 »
Keurige service tot zover!

Offline Pio-Aygo

• Newbie
« Reactie #21 Gepost op: 27 oktober 2016, 17:31:17 »
Prima service van de garage en direct duidelijk voor jou dat je aygo bijzonder gedrag vertoont door te vergelijken met een auto van de garage.
Hopelijk erkennen ze de problemen en komen ze snel met een oplossing voor je.
Ben benieuwd naar de uitkomst hier van. Succes er mee in ieder geval.

Offline vlietmansje

• Newbie
« Reactie #22 Gepost op: 01 november 2016, 17:16:14 »
Hebben meer mensen hier last van of is onze citybug de enigste die hier last van heeft?

Mijn monteur-mannetje heeft de C1 van/voor zijn vrouw (nieuw gekocht) na 6 maanden pissig teruggegeven aan de dealer en een Peugeot 208 opgeëist. De verlengde garantie heeft hij meegenomen op de 208. Zónder bijbetalen.

Na 14 dagen onderzoek nog steeds onduidelijk wat er precies aan de hand is met de auto, maar het is niet exemplarisch: er stonden diverse auto's in onderzoek met dezelfde klacht!

Geen fijne reclame, dus.

Offline Jack

• Newbie
« Reactie #23 Gepost op: 03 januari 2017, 21:33:40 »
Update,
Auto 2 dagen bij de dealer geweest, ecu vervangen ofzoiets. Totaal geen verbetering, zelfs erger geworden.
Begin nu flink te balen, koop je een nieuwe auto voor je plezier maar geeft verdriet en ergenis.

Dit kwam ik tegen op klacht.nl http://www.klacht.nl/toyota/klacht/storing-brandstof/

"Mijn Klacht:
ik heb vanaf de aanschaf in Mrt 2016 een probleem. bij een constante snelheid van 50 km/u of ca 80-90 km/u ontstaat een schokkende/variërende snelheid. Wanneer de boordcomputer op het brandstof verbruik staat ingesteld, zie je ook een daling in het verbruik van rond de 5/100 naar 3/100. en weer oplopend naar 5/100. ik heb herhaaldelijk deze storing aangegeven bij de Toyotadealer in Vriezenveen waar ook deze Aygo is gekocht. Deze heeft gezegd dat het probleem bij Toyota bekend gemaakt is, mede omdat meerdere auto’s dit euvel ondervonden. Het beperkt mijn gebruiksgenot behoorlijk en ik vind het jammer dat er na al die maanden nog niets is ondernomen van uw kant.

Gewenste Oplossing:
wanneer deze ,blijkbaar electronische storing verholpen is.
ik had hiervoor een Aygo uit 2013. een kale met een aircopakket. ik was daar dermate tevreden over, dat ik een luxer type heb aangeschaft. ik begin daar steeds meer spijt van te krijgen"

Offline Tom108

• Newbie
« Reactie #24 Gepost op: 22 januari 2017, 23:26:21 »
Ik heb een Peugeot 108 (zelfde motor en versnellingsbak) en ik herken in mindere maten wel jouw problemen.

Bij een snelheid van 50/55 in 4 of 70/75 in 5 merk ik ook wel eens haperingen/stotteringen in de motor/aandrijflijn. Je voelt dan steeds een klein schokje door de auto, ik hoor het dan ook, alsof het blok gewoon niet voldoende brandstof krijgt.
Als ik mijn hand op de pook leg (handbak) dan voel ik daar ook wat trillingen in. Maar het is echt complete willekeur en eerder sporadisch dan structureel bij mij.

Ik heb het idee dat jij er dus veel meer last van hebt dan ik, bij 50 in 3 is er niks aan de hand en roffelt het motortje als een tevreden kater, bij jou geeft dat ook problemen lees ik.

Ik schakel normaal gesproken pas bij 55/60 naar 4 en bij 80 pas naar 5, dit is echt een stuk lekkerder rijden. Tot er voor jou een passende oplossing is kan je wellicht overwegen om iets anders te schakelen, dus ook pas bij 60 en 80. Ik haal er alsnog een nette 1:19 mee dus je gaat echt niet veel onzuiniger rijden.

Succes met je probleem, ik hoop voor je op een goede oplossing!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI NXT-L29 met Tapatalk