Op zoek naar een armsteun voor je CityBug of een andere auto? Kijk eens bij de onderstaande webshops.

Auteur Topic: Verzameltopic: Getinte Ramen  (gelezen 63747 keer)

Rene

• Gast
Verzameltopic: Getinte Ramen
« Gepost op: 14 december 2006, 06:07:33 »
Ik weet niet of het ook al bij jullie in de regio aan de hand is,

Maar de politie heeft voortaan een apparaatje waarmee ze de getinte ramen kunnen doormeten. Dus hoeveel procent ze lichtdoorlatend zijn :shock: :shock: :shock:.

Ze willen naar een  maximaal percentage van 30% dat de ramen getint mogen zijn.

DIT GELD DUS VOOR ALLE RAMEN, DUS OOK DE ACHTERRUIT EN DE ACHTERSTE ZIJRAMEN :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Bij ons was er op de lokale omroep een reportage over, er was ook een stelletje van rond de 65 jaar met een Toyota Corolla Verso die af fabriek dus is geleverd met getinte achterruiten. Na meting bleken ze dus te donker te zijn en kregen ze er een bekeuring voor. Deze mensen zouden dus wel even terug naar de dealer gaan en even kijken hoe ze dit probleem op gingen lossen. Deze mensen konden er dus niets aan doen, maar moesten wel betalen :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:.

Ik denk dat er dan nog heel veel mensen terug naar de dealer zullen gaan want er zijn veel auto's al af fabriek geleverd met getinte ramen.

Houd er in ieder geval maar rekening mee dat de politie aankomend jaar weer jacht gaat maken op getunede auto's :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
« Laatst bewerkt op: 21 december 2010, 21:08:39 door Franzz »

tommy

• Gast
Re: Getinte Ramen
« Reactie #1 Gepost op: 14 december 2006, 07:35:55 »
zo zit het:

Het staat best wel leuk, geblindeerde of getinte ruiten, maar wat mag nu wel en wat mag niet?
Wetgeving

In het Voertuigreglement staan onder andere de permanente eisen. Voor wat betreft ruiten zegt dit reglement:

De voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen: 
geen beschadigingen of verkleuringen vertonen, 
niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.

Indien de personenauto niet is voorzien van een rechterbuitenspiegel, mag de achterruit: 
geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,

niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren
De Minister kan regels vaststellen omtrent het bepaalde in het eerste lid.
Op 4 maart 2005 heeft de kantonrechter in Utrecht een uitspraak gedaan inzake het gebruik van folie/coating. Zijn redenering was als volgt:

Volgens de betrokkene werd zijn uitzicht niet belemmerd door de coating op de rechterzijruit en de folie op de linkerzijruit van zijn auto. Bovendien, zo voerde hij aan, staat in de wet niet duidelijk wat wel en wat niet mag.
In het Voertuigreglement artikel 5.2.41 lid 1 onder a en b staat hierover:

De voorruit en de zijruiten van personenauto's mogen geen beschadigingen of verkleuringen vertonen en niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.
De kantonrechter oordeelde dat de ruit door de coating een verkleuring vertoont zoals bedoeld in het Voertuigreglement. Folie op de voorruit verklaarde hij tot onnodig voorwerp zoals bedoeld in het Voertuigreglement.

Beide beroepen werden dan ook ongegrond verklaard door de kantonrechter.

Kortom: het is niet toegestaan om autoruiten (voorruit en zijruiten) te voorzien van een folie of een coating.

APK-eisen

Naast de wettelijke regel hierboven bestaan er ook APK-eisen. Aan deze eisen is toegevoegd dat de ruiten niet mogen zijn voorzien van onnodige voorwerpen die het uitzicht beperken. Te denken valt daarbij aan stickers, lichtdoorlaatbaarheid beperkende folie of, voor wat betreft de achterruit, jaloezieën die de achterruit dichtmaken.

Op grond van Europese regelgeving en APK-normen mag het lichtverlies in geval van getint glas gemeten naar de uitgangswaarde met helder (ongetint) glas nooit meer bedragen dan 25 procent voor de voorruiten en 30% voor de zijruiten voorzijde..

Aangezien veel auto’s al getint warmtewerend glas hebben, waarmee ze al een eind in de richting van die 25% komen, valt met het aanbrengen van extra folie maar weinig winst te behalen.

Rijksdienst voor het Wegverkeer-keuring

Bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer komen regelmatig vragen binnen over de APK-keuring van autoruiten. In hoeverre mogen autoruiten donker zijn gemaakt of zijn voorzien van folie bij een APK-keuring?

Het gaat hierbij dus nadrukkelijk om het uitzicht van de bestuurder. Het is bij de keuring niet van belang of er door de ruiten goed naar binnen kan worden gekeken. Is het zicht naar buiten goed, dan is er geen reden tot afkeur. Er bestaat wel apparatuur om de verminderde lichtdoorlatendheid van ruiten te meten, maar dit is zeer kostbare apparatuur. Bij de APK bepaalt dus uiteindelijk de keurmeester of het verminderde uitzicht van de bestuurder toelaatbaar is.

Met de uitspraak van de kantonrechter hierboven zullen deze richtlijnen aangepast moeten worden, immers de kantonrechter ziet coating en folie als onnodige voorwerpen die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.

De politie

Bij het constateren van een overtreding kan de bestuurder hiervoor bekeurd worden; het bedrag voor deze bekeuring is 95 euro.

Rene

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 14 december 2006, 17:28:00 »
Er mag dus geen folie op geen enkele ruit!!!!!!

In ieder geval niet donkerder dan 30%, volgens die reportage die van de week op televisie was.

tommy

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 14 december 2006, 20:35:45 »
Ik sta regelmatig naast een politiewagen geparkeerd naast het stoplicht en mijn ramen zwart "as can be".  Zou ook nergens op slaan. Bouwbusje en bedrijfauto's hebben hetzelfde namelijk vaak.

Boy

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 14 december 2006, 20:34:33 »
Tja, er mag zoveel niet...maar toch, als je en beetje aparte auto wilt hebben, dan moet je soms de wet overtreden ;)

tommy

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 14 december 2006, 22:09:28 »
Meestal werkt het zo:

Als je gewoon normaal rijdt en niet de radio voluit gooit als je in een woonwijk rijdt dan komt het wel goed. Ook een zwaar uitlaatgeluid zal een reden zijn om je extra door te lichten.  8)

Rene

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 15 december 2006, 07:42:29 »
Klopt meestal wel ja, maar een oud stelletje van rond de 65 zullen geen gepimpte auto hebben met de radio vol aan en een complete groep A-uitlaat eronder hebben. En toch kregen ze een bekeuring.

Marth

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 15 december 2006, 09:16:23 »
Ik sta regelmatig naast een politiewagen geparkeerd naast het stoplicht en mijn ramen zwart "as can be".  Zou ook nergens op slaan. Bouwbusje en bedrijfauto's hebben hetzelfde namelijk vaak.
ik weet dat bij bestelbusjes de achterruit ondoorzichtbaar mag zijn, zolang je maar wel een rechterbuitenspiegel hebt. Dus je achterruit zou bedekt mogen zijn...

Tommy67

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 15 december 2006, 14:25:53 »
Als een wagen af fabriek is geleverd met donker ramen kan er volgens mij nooit een bekeuring voor geschreven worden,de auto is tenslotte RDW goedgekeurd...achteraf blinderen is natuurlijk een ander verhaal,en wie weet is dat bij de Verso van het oudere echtpaar wel gebeurd :D.
Trouwens elke verandering aan een auto betekend dat de RDW keuring vervalt en je dus strafbaar bent :lol:

Tom.

Rene

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 15 december 2006, 17:32:14 »
Die toyota verso worden zo af fabriek geleverd met getinte ramen (indien je hem natuurlijk zo hebt gekocht). Wij hebben er zo al verschillende bij ons bij de poetsafdeling gehad.  In neem aan dat een ouder stel niet naar een ramentintbedrijf gaat om deze zo donker mogelijk te gaan laten tinten( is niet echt de doelgroep waar je het van verwacht)

tommy

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 15 december 2006, 21:19:24 »
Dit hieronder had ik van een politiesite getrokken:

Dit zijn delen die er toe doen: Ik heb trouwens niks veranderd of erbij gedaan, dus ik lees dat het mag :D

Kortom: het is niet toegestaan om autoruiten (voorruit en zijruiten) te voorzien van een folie of een coating.

Op grond van Europese regelgeving en APK-normen mag het lichtverlies in geval van getint glas gemeten naar de uitgangswaarde met helder (ongetint) glas nooit meer bedragen dan 25 procent voor de voorruiten en 30% voor de zijruiten voorzijde..

Boy

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 16 december 2006, 03:43:12 »
Ja, zo komt het voor mij ook over dat het mag. Alleen een bepaalde waarde waaraan je je moet houden.

Rene

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 16 december 2006, 06:55:56 »
Jaja, dat klopt idd, ze mogen niet meer dan 30% getint zijn.

Heb net even op internet gekeken of ik die uitzending kon vinden, maar helaas :( :( :(

Brimbrammer

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 16 december 2006, 09:35:15 »
Die toyota verso worden zo af fabriek geleverd met getinte ramen (indien je hem natuurlijk zo hebt gekocht).
Een wagen die standaard vanaf fabriek geleverd wordt en waaraan een kenteken is verleend kan nooit tegen opgetreden worden zoals het voorval hierboven.
Het zelf aanbrengen van bepaalde producten wel maar in het geval van de ramen zijn er inderdaad bepaalde waarden waaraan voldaan moet worden.
Dit was echter al lange tijd het geval maar sinds kort kunnen ze dit gemakkelijk controleren en dus ook beboeten.

Rene

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 16 december 2006, 14:39:30 »
Ik weet dus ook niet PRECIES hoe die regels in elkaar steken, want de mensen zien door de bomen het bos niet meer, maar ze hadden dus een bekeuring (helaas).

Baal ervan dat ik het niet terug kan vinden op het net :evil: :evil:

Brimbrammer

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 16 december 2006, 15:18:45 »
Dat ze een bon hadden geloof ik direct maar bij een bezwaarschrift komt deze gelijk te vervallen.
Voorwaarde is wel dat je kan aantonen dat dit af fabiek is gedaan.

Offline REFZ

• Forum Provider
  • Newbie
  • Geslacht: Man
    • CityBugClub
« Reactie #16 Gepost op: 16 december 2006, 18:18:40 »
Deze dame is toch heel aardig aan het plakken geweest.

Doe die smartphone weg en ga uiterst rechts rijden...
Ex CityBug: Showtopic Peugeot 107 XS (09-2006 - 08-2013)

Brimbrammer

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 16 december 2006, 18:49:12 »
Ziet er strak uit, ze heeft er duidelijk gevoel voor.

Boy

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 17 december 2006, 11:43:58 »
Ik probeer het niet meer. wat een kl*te werk. Ik laat het maar doen

Offline E.T

• Erelid CityBugClub
  • Newbie
  • Geslacht: Man
  • Loves BUGS
« Reactie #19 Gepost op: 17 december 2006, 11:53:15 »
Ja alleen de achter ramen is wel een stoer gezicht. 8)
En ook wel makkelijk als we de kleine van onze dochter achterin hebben .
AY-GO ride my AYGO when AY-GO.......................You know  !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De aarde hebben we niet geerfd van onze ouders, maar we hebben hem te leen van onze kinderen .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wie niet durft te dromen slaapt alleen maar .

Brimbrammer

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 17 december 2006, 11:55:40 »
Ik probeer het niet meer. wat een kl*te werk. Ik laat het maar doen
Door deze dame............ :P

tommy

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 17 december 2006, 12:56:03 »

Naast de verlaging op de foto's zie je ook de blindering goed op deze 2 foto's

Boy

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 17 december 2006, 15:00:50 »
het ziet er echt gewoon veel stoerder uit. Ik had het bij mijn vorige auto ook zelf gedaan. Tommy, heb je ook de voorramen gedaan? maar dan een paar tinten lichter?

tommy

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 17 december 2006, 23:38:12 »
Nee voorramen zijn orgineel. Doordat de achterramen bijna zwart zijn zie je me bijvoorbeeld niet zitten als je door het voorraam kijkt. Misschien nog ooit

Rene

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 19 december 2006, 19:13:38 »
Ik had op mn vectra ook folie van Foliatec erop zitten, zag erg mooi uit en was ook erg fijn als de zon scheen 8).

Naderhand had ik er nog andere folie op de voorste zijruiten geplakt die een stuk lichter waren, maar doordat de achterste ramen zo donker waren kon je bij de voorste ramen ook niet naar binnen kijken :).

Dit is een paar maanden goed gegaan totdat mn vriendin oom agent tegen kwam en er een boete voor kreeg. Toen bij de voorste ramen de folie er maar weer afgehaald om een nieuwe bekeuring te voorkomen :(.