Op zoek naar een armsteun voor je CityBug of een andere auto? Kijk eens bij de onderstaande webshops.

Auteur Topic: Verzameltopic: Winterbanden  (gelezen 105661 keer)

Daan

• Gast
Verzameltopic: Winterbanden
« Gepost op: 03 januari 2007, 12:32:18 »
Dit topic is bestemd voor het onderwerp winterbanden.

Online aankoop advies
Winterbanden kan je tegenwoordig ook heel goed online bestellen.
Duitse webshops zijn vaak voordeliger dan Nederlandse webshops.
Vergelijk daarom een aantal webshops voordat je een aankoop doet.

Goede Duitse webshops zijn:
- ATU
- Pneus Online
- Reifendirect

Op zoek naar sneeuwkettingen?
Klik op de afbeelding en kijk eens op de website van Sneeuwkettingen Online.

Op zoek naar een skibox voor de wintersport?
Klik op de afbeelding en kijk eens op de website van Skibox Online.

« Laatst bewerkt op: 24 september 2013, 18:38:31 door REFZ »

Offline vlietmansje

• Newbie
Re: Verzameltopic: Winterbanden
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2007, 16:39:35 »
Winterbanden hebben een zachter en soepeler rubber  bij lagere temperaturen, dus meer grip (als ze even breed zijn als origineel!).
Tevens hebben ze meer blokprofiel om sneeuw af te voeren, maar daardoor voeren ze regenwater weer minder af. Droog maakt niets uit.
Ze zijn gevoeliger voor minimum profieldiepte (4 mm aanhouden).
Zomers worden ze erg warm en slijten dan extra, dus beter in de schuur zetten in die periode. Kan ook gevaarlijk worden als je niet op je bandenspanning let voordat je snelle rit gaat maken!
Verder zijn lichtmetalen velgen iha niet zo goed bestand tegen pekel, dus monteer je ze bij voorkeur op stalen velgen.

Ben zelf op zoek geweest via marktplaats naar 4 stalen velgen, ben erg gelukkig geslaagd, met michelins erbij plus wieldoppen van C1!

Via toyota kosten de velgen ff meer dan € 50 per stuk!

In mijn woonplaats zit trouwens ook een grote bandenboer die weleens velgen heeft staan na inruil op setje lichtmetaal. Zo heb ik ooit ook 4 banden voor Yaris gekocht voor € 160 inclusief montage!
Alleen de gietsels waren eraf, dus als nieuw!
Shoppen loont in dit verband
Rob.

Offline E.T

• Erelid CityBugClub
  • Newbie
  • Geslacht: Man
  • Loves BUGS
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2007, 17:58:06 »
Even een opmerking op de slijtage van winterbanden .
Slijtage zomers is minimaal t.o.v zomerbanden bij gewoon gebruik.
Heb ze 3 jaar achtereen gebruikt op mijn golf ongeveer 50000 km .
En geen problemen gehad.
De rest van het verhaal is mooi omschreven.
Maar nog maals ik ga bij de eerste meeting even kontroleren wie er belang heeft bij een rondleiding in de Vredestein fabriek waar ik werk .
Heb dit voorgelegd aan de personen banden manager .
Die zei vraag eens hoeveel belangstelling er voor is .
En dan kijken we verder.
Het is namelijk nog een hele planning om zo iets in het weekend te regelen .
En zo'n rondleiding duurt nog wel even als je het goed wil doen.
Vragen hierover hoor ik wel op de meeting.
Of je mag ze hier ook stellen.

mvg  Epke
AY-GO ride my AYGO when AY-GO.......................You know  !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De aarde hebben we niet geerfd van onze ouders, maar we hebben hem te leen van onze kinderen .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wie niet durft te dromen slaapt alleen maar .

Rob

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 03 januari 2007, 18:14:03 »
Als je gewoon in Nederland blijft en niet veel kilometers maakt dan heeft het weinig zin om voor winterbanden te kijken. (stads en hooguit streek verkeer)
Tenzij...
Je naar bijvoorbeeld 16" velgen met de bijbehorende 195/40R16 banden gaat in de zomer.
Voor velgen en banden 16" zit je zo op 90 euro PS. (180 per wiel dus) (minimaal)
Winterbanden en velgen ben je als je slim inkoopt 80 euro per wiel kwijt. (hier heb ik ze voor gekocht met wieldoppen)
Als je nu stelt dat je na 3 jaar een setje zomerbanden er door jast ben je dus 360 euro kwijt.
Nu gaan we op winterbanden rijden dus voor het gemak halveren we het gewoon even.
Dus doe je 6 jaar met een set zomerbanden en winterbanden.
Kosten daarvoor zijn voor mij dus 320 euro voor de winterbanden alleen.
Daarbij komt dus ook nog het stuk zuiniger verbruik zodra ik op winterbanden overga (ik rij nu dus gewoon 80 tot 100km meer op een tank)
Naja en natuurlijk het risico dat je dus met een sneeuwbui schade rijd aan je mooie LM velgen en met veel pech ook je banden...

Maargoed mijn overweging is dus ff anders. Ik rij minimaal 30000km per jaar en ga regelmatig naar Duitsland en de Aygo moet mee op de wintersport :D.
Tevens heb ik ook in duitsland ondervonden hoe goed winterbanden ook in de stromende regen zijn.
Mijn Pa rijd in een VW Passat variant met winterbanden en iemand anders naast ons op de autobahn ook maar (blijkt achteraf) rijd op redelijke nieuwe Continental zomerbanden in dezelfde maat als de wagen waar wij in zaten. Naja z'n 100 tot 250 meter voor ons breekt dus de pleuris uit om het maar ff zo te zeggen en wij maken dus allebij een noodstop. (we reden met een gangetje of 140. Na wij staan vlak voor de ravage stil (gelukkig de auto's achter ons ook) maar die passat naast ons vliegt er dus zo in. (een veel beter vergelijk kan je niet hebben...) Maargoed de Duitsers zeggen tegenwoordig ook dat winterbanden een investering zijn die je hoe dan ook een keer in een "klap" terug verdient ;)

Tommy67

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari 2007, 19:08:38 »
Tja ik zal voor winterbanden gaan maar zeker niet als ik jou was bij de Dealer,van die prijzen krijg je een stijve plasser:)

Kijk eens op www.autobandenmarkt.nl dan bij de roadstone eurowin winterbanden,kunnen de topmerken nog een puntje aan zuigen,prima band voor weinig,E 43,20 de band even in je buurt onder een setje stalenvelgen laten zetten van M-plaats a E80,00 of gewoon even wisselen met je bestaande banden en je bent voor zo'n E 200,00/280,00 klaar.
Kan je weer ff 3 jaar vooruit,

Gr Tom.

Offline vlietmansje

• Newbie
« Reactie #5 Gepost op: 03 januari 2007, 21:07:05 »
Verder aanvulling: winterbanden maken door blokprofiel meer afrolgeluiden, het lijkt een beetje op brommen. Versleten wiellagers klinken ook in die richting.
En ja, heb zeker interesse voor rondleiding bij Vredestein!
Heb al stuk of vier versleten onder mijn DS (...)
Rob.

Daan

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2007, 21:48:51 »
Kijk aan, nuttige informatie allemaal weer. Ben overtuigd.

Ik ga eerst eens op zoek naar een setje stalen velgen voor weinig, dan op bandenjacht. Zijn er nog speciale ervaringen met de merken banden?
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2007, 22:05:09 door Daan »

Alex

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 04 januari 2007, 00:56:23 »
Overigens, in het buitenland(met name duitsland) ben je ook als nederlander verplicht winterbanden eronder te hebben, doe je dat niet dan krijg je een bon en in het ergste geval van een ongeluk ben je ook niet verzekerd!  :shock:

Winterbanden zijn ideaal, zeker met heftige regenval of plotselinge sneeuw en aangezien het in nederland nogal eens extreem wisselvallig kan zijn is het een stuk veiliger...
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2007, 19:21:55 door Rob »

Brimbrammer

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 04 januari 2007, 10:46:28 »
Ik meen dat ze ook onder de 7 graden al beter presteren op bepaalde punten zoals remweg en dergelijke.
De huidige winterbanden leveren geen probleem meer op bij gebruik in de zomer of bij hoge snelheden.

Rene

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 04 januari 2007, 17:46:24 »
Ik meen dat ze ook onder de 7 graden al beter presteren op bepaalde punten zoals remweg en dergelijke.
De huidige winterbanden leveren geen probleem meer op bij gebruik in de zomer of bij hoge snelheden.

Ik dacht dat winterbanden in de zomer veel sneller slijten, ik kan het natuurlijk fout hebben

Offline E.T

• Erelid CityBugClub
  • Newbie
  • Loves BUGS
« Reactie #10 Gepost op: 04 januari 2007, 19:04:08 »
Bij normaal gebruik is er bijna geen slijtage verschil meer. :!: :!: :!:
AY-GO ride my AYGO when AY-GO.......................You know  !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De aarde hebben we niet geerfd van onze ouders, maar we hebben hem te leen van onze kinderen .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ronama

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 04 januari 2007, 19:25:49 »
Overigens, in het buitenland(met name duitsland) ben je ook als nederlander verplicht winterbanden eronder te hebben, doe je dat niet dan krijg je een bon en in het ergste geval van een ongeluk ben je ook niet verzekerd!  :shock:

Winterbanden zijn ideaal, zeker met heftige regenval of plotselinge sneeuw en aangezien het in nederland nogal eens extreem wisselvallig kan zijn is het een stuk veiliger...

dit verhaal klopt niet, je behoort voor de duitse wet banden onder je auto te hebben die geschikt zijn voor de weersomstandigheden.
je kan hoog uit een boete van 20 euro krijgen.
ingeval van ongeval kan je nederlandse verzekering zich niet terugtrekken.
hier is het namelijk niet verplicht en voor de verzekering ook niet.
op Mijn hoofdauto heb ik ze wel omdat ik op wintersport ga en echt wel het voordeel er van in zie.
rij momenteel met michelin alpin in de maat 205/55/16 die eits smaller zijn dan mijn std band 215/55/16.

je moet hier eens neuzen voor prijzen

www.reifen.com :lol:

Brimbrammer

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 04 januari 2007, 19:57:16 »

Ik dacht dat winterbanden in de zomer veel sneller slijten, ik kan het natuurlijk fout hebben
Dit was in het begin even zo maar nu al lang achterhaald evenals de beperkte snelheden met winterbanden.

Alex

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 05 januari 2007, 23:16:01 »

dit verhaal klopt niet, je behoort voor de duitse wet banden onder je auto te hebben die geschikt zijn voor de weersomstandigheden.
je kan hoog uit een boete van 20 euro krijgen.
ingeval van ongeval kan je nederlandse verzekering zich niet terugtrekken.
hier is het namelijk niet verplicht en voor de verzekering ook niet.
op Mijn hoofdauto heb ik ze wel omdat ik op wintersport ga en echt wel het voordeel er van in zie.
rij momenteel met michelin alpin in de maat 205/55/16 die eits smaller zijn dan mijn std band 215/55/16.

je moet hier eens neuzen voor prijzen

www.reifen.com :lol:

m'n verhaal klopt toch wel redelijk hoor :D hieronder wat meer info(bron ADAC):

Wettelijke regeling

Winterbanden zijn volgens de wet niet verplicht. Maar een ieder wordt wel geacht zijn auto onder controle te hebben en zijn weggedrag aan te passen aan de omstandigheden. Bij een winters wegdek zal een automobilist daarom in de bebouwde kom niet harder dan 30 km/u mogen rijden.

Als u “onvoldoende toegerust” (maar dat hoeft niet per sé door een gebrek aan winterbanden te komen) bent voor het winterse verkeer, kan dit een boete van € 20 tot gevolg hebben, en € 40 als u daarenboven een hindernis vormt voor het andere verkeer. Dat geldt overigens ook als u het verkeer hindert omdat bijvoorbeeld uw ruitenwisservloeistof bevroren is of als u uw ruiten niet goed gekrabt heeft.

Zomerbanden zijn dus wel toegestaan. Minimumprofiel: 1,6 mm.

Sneeuwkettingen zijn verplicht waar dat aangegeven is, ongeacht de soort banden en ook bij vierwielaandrijving.

Verzekeringsdekking

WA-dekking

Wie zonder schuld in een ongeval betrokken raakt en dit ongeval vermeden had kunnen worden door winterbanden, is medeschuldig aan het ongeval. In de jurisprudentie werd schuld van een slippartij door een fout van een ander, voor 20% toegewezen aan de automobilist met zomerbanden.

Als u dus een aanrijding heeft op zomerbanden, en die aanrijding kan u daarom mede-verweten worden, dan dekt uw WA-verzekering weliswaar dat deel van de schade van uw tegenpartij, maar uw verzekeraar kan deze schade op u verhalen tot aan uw “eigen risico”. Plus dat natuurlijk uw noclaim-korting (gedeeltijk) vervalt.

Casco-dekking

In tegenstelling tot wat wel eens beweerd wordt, keert een verzekeraar gewoon uit bij een ongeval. Als u het echter al te bont heeft gemaakt: geen winterbanden èn te hard gereden (waarbij “te hard” als “onaangepast” moet worden gelezen), dan is er sprake van “grob fahrlässig” en zal de verzekeraar niet uitkeren (Versicherungsvertragsgesetz: § 61).  Dat geldt ook voor ander “grob fahrlässiges Verhalten”: rijden onder invloed, onverantwoord inhalen etc.

Offline E.T

• Erelid CityBugClub
  • Newbie
  • Loves BUGS
« Reactie #14 Gepost op: 20 november 2007, 17:33:22 »
Werk zelf bij Vredestein en de Quatrac 2 is een zeer goede band .
Heb hem zelf onder de golf .
Maar er komt een nieuwe band uit en dat is de Quatrac 3 ,met 2 soorten profiel.
Vraag daar maar ééns na bij je dealer. :idea:
Maar als je veel naar duitsland gaat geld de Quatrac 2 officieel niet als winterband.
En ze kunnen daar erg vervelend doen i.v.m ongelukken.
Want daar is het echt verplicht om winter banden onder de auto te hebben vanaf 6 of 7 graden.

En denk dat als je de velgen geregeld schoon maakt het niet zo'n vaart zal lopen met de pekel.

grt  Epke

Gompie

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 20 november 2007, 18:30:10 »
Over de zin of onzin van winterbanden (hier in Nederland) is al veel geschreven.
We zitten eigenlijk nèt op de rand van wel of niet.

Ik rij al jaren iedere winter met winterbanden. Ooit ben ik ermee begonnen toen ik een mooi tweedehandssetje kon kopen. Met die set heb ik 4 jaar gedaan. Iedere november gingen de banden er op en in april er weer af. Ik had ook 4 velgen erbij dus dat erop en afmonteren deed ik zelf.

Het nut heb ik ervaren zowel hier in Nederland als op de wintersport.
Hier heb ik een keer een noodstop moeten maken, waarvan ik met grote zekerheid kan stellen dat ik een zwaar ongeval bespaard ben gebleven door de winterbanden.
Op de wintersport kan je nog doorrijden daar waar anderen al lang kettingen moet monteren. Ik heb een kettingset (verplicht) maar deze gebruik ik eigenlijk nooit meer. En echt, ik heb er met zeer barre omstandigheden gereden.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik ze waarscheinlijk niet op de 107 ga monteren, omdat het een stadsauto zal blijven en dus niet in het buitenland zal komen.

Offline E.T

• Erelid CityBugClub
  • Newbie
  • Loves BUGS
« Reactie #16 Gepost op: 20 november 2007, 18:46:14 »
Quatrac 3 is een zomer en winterband in 1.(helemaal nieuw)
Maar kijk even op de site van Vredestein daar word je alles in geuren en kleuren uitgelegt.
Misschien ook voor de anderen die met vragen hierover zitten.

En ik rijd met de golf 1 op 13-14 .(korte afstanden stadsverkeer)
En op de lange weg 1 op 17-18
Wel elke 2 á 3 weken bandenspanning meten (2.4 rondom)
En op V-power benzine.

grt  epke
« Laatst bewerkt op: 20 november 2007, 18:49:50 door E.T »

lenny111

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 20 november 2007, 19:11:24 »
rij ook al jaren op winterbanden bevalt mij zeer goed en altijd vredestein gehad ook voor de zomer omdat een goede maat er werkt. Ik kan iedereen het aanraden om winterbanden te gebruiken

Hetzer

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 28 december 2007, 15:16:13 »
Uit recent onderzoek van de ADAC en ANWB is gebleken dat ook een zomerband beter presteert rond het vriespunt en zelfs daaronder en dat de overall rij eigenschappen met droog en met nat weer van een zomer band veel en veel beter zijn dan een winterband!!
Alleen op sneeuw heb je betere rijeigenschappen met je winterbanden ( die in het buitenland nog steeds niet voor niets "sneeuw"banden heten)
Op onze C-1 liggen ook de normale Michelin zomerbanden, ook onze Roomster heeft gewoon het zomer schoeisel, alleen als we op wintersport gaan naar Oostenrijk gooi ik de winterbanden en velgen op de auto!!!, waar daar in de besneeuwde bergen kan (en mag je ook inmiddels )niet meer zonder!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Offline Murcielaygo

• Newbie
« Reactie #19 Gepost op: 28 december 2007, 15:36:39 »
Uit recent onderzoek van de ADAC en ANWB is gebleken dat ook een zomerband beter
presteert rond het vriespunt en zelfs daaronder en dat de overall rij eigenschappen met
droog en met nat weer van een zomer band veel en veel beter zijn dan een winterband!!

Heb je een linkje naar dat onderzoek?

Want op de ANWB-site zie ik juist het tegenovergestelde...
JAN | Murciélaygo
Per 1-1-2017 neem ik niet meer actief deel aan de CityBugClub.
Wil je iets weten? Gebruik dan de zoekfunctie.
Vind je je antwoord niet? Stel DAN je vraag in een topic!

Hetzer

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 29 december 2007, 08:59:48 »

Sorry,sorry klopt,in de vluggigheid verkeerd getikt  ik bedoelde de Duitste onderzoeken  van ADAC en Auto-bild
Het is inderdaad zo dat de ADAC en ANWB elkaar vaak tegenspreken, wel vreemd wat het zijn dacht ik zuster organisaties

zie citaat

Allerdings: Bei nasser und trockener Fahrbahn ist der Winterreifen mit seiner weicheren Gummimischung und den unzähligen Lamellen dem Sommerpneu klar unterlegen. Weniger Seitenführung, weniger Aquaplaningreserven und ein längerer Bremsweg verschlechtern seine Leistungsbilanz auch bei niedrigen Temperaturen. Daran gibt es kein Deuteln. Auch wenn sich das Märchen von der Temperaturgrenze bei sieben Grad Celsius hartnäckig hält.

Unsere Tests zeigen auch dieses Mal eindeutig: Auf nasser Piste setzt erst der Gefrierpunkt eine physikalische Grenze, auf trockener Fahrbahn indes ist der Sommerreifen selbst einige Grade unter null noch Sieger in der Haftungsfrage.

zie link  http://www.autobild.de/artikel/Servi...eit_57793.html

Rob

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 29 december 2007, 11:24:14 »
Dit blijft natuurlijk heel erg afhankelijk van de omstandigheden, auto, en merk band.

De ADAC test op standaard auto's met de standaard "kleinste" bandenmaat voor die auto's

En ik meen ergens gelezen te hebben, geloof autoweek, dat 60% van de auto's jonger dan 10 jaar op banden rijden die breder zijn dan standaard. (dat gaat al snel als je 1" in velg omhoog gaat)

Hierdoor verandert de uitkomst van z'n test heel snel. Dit heb ik zelf bij mijn Aygo gemerkt met de 195 rubbers er onder.
Dan wil je met 20 graden nog niet in de regen met een beetje spoorvorming terecht komen. Laat staan een beetje vorst met strooizout op de weg...

Winterbanden rij je in de standaard maat. Hierdoor is de druk verdeling redelijk optimaal. Maar voor heel veel Nederlanders zijn winterbanden weggegooid geld. Zeker als je heel weinig rijd.

Dit blijft natuurlijk altijd een discussie...

Offline Murcielaygo

• Newbie
« Reactie #22 Gepost op: 29 december 2007, 13:08:22 »
Als ik het zo lees zeggen die Duitsers dus dan op DROOG wegdek de zomerbanden beter
zijn, zelfs bij een paar graden onder nul, maar op NAT wegdek winnen de winterbanden.

En aangezien we in Nederland gemiddeld natte winters hebben ga ik toch een setje
winterbanden kopen, weet alleen nog niet precies welke.
En voor Epke weer gaat zeggen dat ik "zijn" merk moet nemen:
ik zit momenteel te twijfelen tussen Michelin Alpin A3 en Continental TS800
JAN | Murciélaygo
Per 1-1-2017 neem ik niet meer actief deel aan de CityBugClub.
Wil je iets weten? Gebruik dan de zoekfunctie.
Vind je je antwoord niet? Stel DAN je vraag in een topic!

Rob

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 29 december 2007, 13:34:10 »
Als ik het zo lees zeggen die Duitsers dus dan op DROOG wegdek de zomerbanden beter
zijn, zelfs bij een paar graden onder nul, maar op NAT wegdek winnen de winterbanden.

En aangezien we in Nederland gemiddeld natte winters hebben ga ik toch een setje
winterbanden kopen, weet alleen nog niet precies welke.
En voor Epke weer gaat zeggen dat ik "zijn" merk moet nemen:
ik zit momenteel te twijfelen tussen Michelin Alpin A3 en Continental TS800

Ik heb nu de Michelin Primacy Alpin PA 3 onder de leasebak zitten. Ze bevallen goed. Maar dit is wel 185 breed ;)

Offline E.T

• Erelid CityBugClub
  • Newbie
  • Loves BUGS
« Reactie #24 Gepost op: 29 december 2007, 14:35:44 »
Nou Jan als je het met banden van iets mindere kwaliteit wil doen oké. :o
Dachten altijd dat kwaliteit bij jou nr 1 stond. :o ;D :D ;)

grt  Epke