Op zoek naar een armsteun voor je CityBug of een andere auto? Kijk eens bij de onderstaande webshops.

 

Auteur Topic: Aanhaalmoment van de wielbouten  (gelezen 15626 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline broker

  • Newbie
  • Berichten: 179
Aanhaalmoment van de wielbouten
« Gepost op: 30 augustus 2009, 00:23:53 »
Hallo mede-forummers,

kan iemand mij vertellen met welk aanhaalmoment ik de wielbouten moet vastzetten?
Aangezien bij mij handvast tot gevolg heeft dat een ander meestal de grootste moeite heeft om ze weer los te krijgen en het ook niet goed is om ze te vast te draaien, zet ik wielbouten en -moeren al vele jaren vast met een momentsleutel.
Bij mijn Volvo's staat er netjes in het instructieboekje met welk aanhaalmoment de bouten vastgezet moeten worden, maar bij mijn C1 kan ik dat nergens vinden.

Dus bij deze:  wie kan mij het juiste antwoord geven?  Bij voorbaat dank.

Groeten, Jan.

evesion

  • Gast
Re: Aanhaalmoment van de wielbouten
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2009, 09:41:47 »
Hallo mede-forummers,

kan iemand mij vertellen met welk aanhaalmoment ik de wielbouten moet vastzetten?
Aangezien bij mij handvast tot gevolg heeft dat een ander meestal de grootste moeite heeft om ze weer los te krijgen en het ook niet goed is om ze te vast te draaien, zet ik wielbouten en -moeren al vele jaren vast met een momentsleutel.
Bij mijn Volvo's staat er netjes in het instructieboekje met welk aanhaalmoment de bouten vastgezet moeten worden, maar bij mijn C1 kan ik dat nergens vinden.

Dus bij deze:  wie kan mij het juiste antwoord geven?  Bij voorbaat dank.

Groeten, Jan.

aygo pdf zegt dit:

Laat zo spoedig mogelijk na het verwisselen
van een wiel de bouten met een aanhaalmoment
van 103 Nm (10,5 kgm)

Link: http://www.xs4all.nl/~wouw88/aygo/AYGO_instructieboekje.pdf
heb je een momentsleutel? dan zit je altijd goed ;)

Offline broker

  • Newbie
  • Berichten: 179
Re: Aanhaalmoment van de wielbouten
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2009, 11:44:09 »
O.K., hartelijk dank, hier kan ik wat mee. Half oktober gaat het lichtmetaal weer in de opslag en komen de stalen velgen met wintersloffen erom. En dan is het fijn om te weten dat ik mijn moment-sleutel op de juiste waarde heb ingesteld.

Groeten, Jan.

evesion

  • Gast
Re: Aanhaalmoment van de wielbouten
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2009, 16:38:33 »
O.K., hartelijk dank, hier kan ik wat mee. Half oktober gaat het lichtmetaal weer in de opslag en komen de stalen velgen met wintersloffen erom. En dan is het fijn om te weten dat ik mijn moment-sleutel op de juiste waarde heb ingesteld.

Groeten, Jan.

graag gedaan ;)

Offline sinistr

  • Donateur Brons 2014
  • Newbie
  • Berichten: 1.761
  • Geslacht: Man
  • Wheelwhores.com Dedicated diehard wheel geek
Re: Aanhaalmoment van de wielbouten
« Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2009, 16:47:08 »
volgens mij is het aanhaalmomen zelfs voor de bug tussen de 90 en 120 nm bij vw was alles op de sharan/ phaeton en touareq na 120 nm qua wiebouten natorquen. 120 zit je altijd goed.

evesion

  • Gast
Re: Aanhaalmoment van de wielbouten
« Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2009, 20:23:02 »
volgens mij is het aanhaalmomen zelfs voor de bug tussen de 90 en 120 nm bij vw was alles op de sharan/ phaeton en touareq na 120 nm qua wiebouten natorquen. 120 zit je altijd goed.

is best wel een groot verschil 90 en 120 nm ;) voor een bout ;)

Offline broker

  • Newbie
  • Berichten: 179
Re: Aanhaalmoment van de wielbouten
« Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2009, 22:32:04 »
Lijkt mij ook.
Ik heb privé een Volvo S90 met draadeinden en wiel-moeren en die mag je maximaal maar met 85 Nm vastzetten, terwijl de wiel-bouten van de s80 die ik voor mijn bug zakelijk had met 120 Nm moesten worden vastgezet.
Maar goed, ik houd het nu op de waarde die vermeld staat in de handleiding van de Aygo ( die dus completer is dan van de C1) en dan is alles goed. Tenslotte zijn je wielen toch van groot belang om veilig op de weg te blijven.

Groeten, Jan.


evesion

  • Gast
Re: Aanhaalmoment van de wielbouten
« Reactie #7 Gepost op: 30 augustus 2009, 22:35:10 »
Lijkt mij ook.
Ik heb privé een Volvo S90 met draadeinden en wiel-moeren en die mag je maximaal maar met 85 Nm vastzetten, terwijl de wiel-bouten van de s80 die ik voor mijn bug zakelijk had met 120 Nm moesten worden vastgezet.
Maar goed, ik houd het nu op de waarde die vermeld staat in de handleiding van de Aygo ( die dus completer is dan van de C1) en dan is alles goed. Tenslotte zijn je wielen toch van groot belang om veilig op de weg te blijven.

Groeten, Jan.



ik denk dat diehandleiding wel zeer goed is :)

Offline sinistr

  • Donateur Brons 2014
  • Newbie
  • Berichten: 1.761
  • Geslacht: Man
  • Wheelwhores.com Dedicated diehard wheel geek
Re: Aanhaalmoment van de wielbouten
« Reactie #8 Gepost op: 30 augustus 2009, 23:13:50 »
Klopt dat er veel verschil zit tussen 90 en 120 nm maar de ene waarde is voor je stalen wielen en die andere voor lichtmetaal, een materiaal kwestie zeg maar. Want bij een sharan moest staal met 140 nm en lichtmetaal mocht maar met 120 dit om evt beschadigingen aan het hart van het lichtmetaal te voorkomen.

janjer

  • Gast
Re: Aanhaalmoment van de wielbouten
« Reactie #9 Gepost op: 19 oktober 2009, 22:52:30 »
Zo'n momentsleutel is erg duur. Hoe kan ik nou zelf zorgen dat ik goed zit?
En vandaag was ik bij een bandenspecialist omdat ik 1 band qua rijrichting om moest laten leggen.
Ik heb daar even staan kijken naar de grote bandenwissel (ik denk 4 of 5 auto's) en overal komt het luchtdrukpistool aan te pas.
Ik heb niet kunnen zien dat die op een bepaald aantal Nm ingesteld wordt.
Komt het in de praktijk niet zo nauw?

quorion

  • Gast
Re: Aanhaalmoment van de wielbouten
« Reactie #10 Gepost op: 19 oktober 2009, 23:48:35 »
Tijd is geld, extra controleren met een moment sleutel kost tijd. wordt dus niet overal gedaan.
en zal per merk wiel ook wel weer een verschil in zitten lijkt me

Offline Murcielaygo

  • Newbie
  • Berichten: 11.004
  • Geslacht: Man
Re: Aanhaalmoment van de wielbouten
« Reactie #11 Gepost op: 20 oktober 2009, 00:55:17 »
Een wielen-boer waar ik met mijn DeLorean wel eens kwam gebruikte
een "torquestick" op zijn slagmoersleutels bij het aandraaien.

Op die manier heb je de snelheid van de slagmoersleutel zonder risico
iets stuk te draaien. Wat dat aanhaalmoment betreft ben ik daarstraks
nog een beetje geschrokken. Heb namelijk mijn wielen gewisseld voor
de winterwieltjes en de hoeveelheid kracht die er nodig was om de
voorwielen los te maken was echt schrikbarend weinig...

Terwijl ze achter zo vast zaten dat ik op de kruissleutel moest
gaan staan en die in het losdraaiproces wat chroom is verloren!!!

Heb ze nu dus wel goed vast gezet en ga ze
woensdag nog eens natrekken MET momentsleutel...
JAN | Murciélaygo
Per 1-1-2017 neem ik niet meer actief deel aan de CityBugClub.
Wil je iets weten? Gebruik dan de zoekfunctie.
Vind je je antwoord niet? Stel DAN je vraag in een topic!

evesion

  • Gast
Re: Aanhaalmoment van de wielbouten
« Reactie #12 Gepost op: 20 oktober 2009, 09:16:51 »
een momentsleutel is altijd beter, daarnaast is het zoiezo goed om nah een 100 tot 200 km ze nog eens na te trekken want de kracht van de moeren neemt dan vaak af door het wringen van de band.

quorion

  • Gast
Re: Aanhaalmoment van de wielbouten
« Reactie #13 Gepost op: 20 oktober 2009, 12:12:48 »
Volgens mij is het no het belangrijkste dat alle 4 de moeren even strak zijn aangedraait

Offline Murcielaygo

  • Newbie
  • Berichten: 11.004
  • Geslacht: Man
Re: Aanhaalmoment van de wielbouten
« Reactie #14 Gepost op: 20 oktober 2009, 12:34:20 »
Allevier handvast is ook even vast, maar mooi dat ik er op die manier niet mee zou willen rijden!

Ik denk trouwens dat de voorwielen bij de dealer met het vervangen van
het stuurhuis eraf geweest zijn en toen minder strak zijn aangedraaid.
JAN | Murciélaygo
Per 1-1-2017 neem ik niet meer actief deel aan de CityBugClub.
Wil je iets weten? Gebruik dan de zoekfunctie.
Vind je je antwoord niet? Stel DAN je vraag in een topic!

Offline broker

  • Newbie
  • Berichten: 179
Re: Aanhaalmoment van de wielbouten
« Reactie #15 Gepost op: 20 oktober 2009, 20:23:22 »
Het is voor je veiligheid echt belangrijk om je wielbouten met de juiste kracht vast te zetten. Ik heb een paar jaar terug via een group-buy binnen de Volvo vereniging voor 55 euro een momentsleutel van Mannesmann gekocht. Een perfect stukje Duitse degelijkheid. Voor dat bedrag heb ik er nog geen moment spijt van gehad, van mijn moment-sleutel.

Heb trouwens dit weekend mijn lichtmetalo's op de bandenparaplu gezet en rijd nu rond op de originele stalen velgen en doppen met Michelin Alpin's er onder. En de bouten netjes met 103 Nm vastgezet. Verder alle rubbers netjes ingevet, koelvloeistof gecontroleerd op vorstbeveiliging en wintervloeistof in de ruitensproeiertank gedaan. Dus laat de winter maar komen.

Groeten, Jan.

jeroen-sport

  • Gast
Re: Aanhaalmoment van de wielbouten
« Reactie #16 Gepost op: 20 oktober 2009, 21:23:46 »
Allevier handvast is ook even vast, maar mooi dat ik er op die manier niet mee zou willen rijden!

Ik denk trouwens dat de voorwielen bij de dealer met het vervangen van
het stuurhuis eraf geweest zijn en toen minder strak zijn aangedraaid.

Waarschijnlijk gewoon op moment gezet dus. 110-120Nm is opzich ook niet zo verschrikkelijk veel hoor. Maar het toch echt genoeg. Heb zelf wel een moment sleutel die ik altijd gebruik. Zet ze altijd rond de 110-120Nm vast. Dit staat ook voorgeschreven.

evesion

  • Gast
Re: Aanhaalmoment van de wielbouten
« Reactie #17 Gepost op: 20 oktober 2009, 21:35:09 »
Allevier handvast is ook even vast, maar mooi dat ik er op die manier niet mee zou willen rijden!

Ik denk trouwens dat de voorwielen bij de dealer met het vervangen van
het stuurhuis eraf geweest zijn en toen minder strak zijn aangedraaid.

Waarschijnlijk gewoon op moment gezet dus. 110-120Nm is opzich ook niet zo verschrikkelijk veel hoor. Maar het toch echt genoeg. Heb zelf wel een moment sleutel die ik altijd gebruik. Zet ze altijd rond de 110-120Nm vast. Dit staat ook voorgeschreven.

voorgeschreven is 103

jeroen-sport

  • Gast
Re: Aanhaalmoment van de wielbouten
« Reactie #18 Gepost op: 20 oktober 2009, 21:38:32 »
Voor staal en LM. Meestal zit daat verschil in.

evesion

  • Gast
Re: Aanhaalmoment van de wielbouten
« Reactie #19 Gepost op: 21 oktober 2009, 07:08:04 »
Voor staal en LM. Meestal zit daat verschil in.

ow jah dat zou kunnen, welke heeft dan een hogere waarde?

janjer

  • Gast
Re: Aanhaalmoment van de wielbouten
« Reactie #20 Gepost op: 21 oktober 2009, 20:20:17 »
Vandaag ook bij onze andere bug de wielen vervangen tegen staal met winterbanden (hiep hoi).
Door omstandigheden moest ik het zelf doen. Het viel me op dat de af fabriek erop gelgde wielen helemaal niet zo vast zitten. zonder echt inspanning met de bijgeleverde (niet echt lange) wielsleutel uit het bagageruim, gingen de bouten eraf. Echt easy. Achter zelfs iets soepeler dan voor (wordt ook warmer vanwege schijf?).
Enfin, ik heb ze ook weer zelf vastgedraaid, morgen nog een keer nazien.
Met de hand en de sleutel (geen voet of speciaal gereedschap). Misschien dat ik bij een kennis nog even controleer dit weekend met momentsleutel maar volgens de bandenman was dat niet echt nodig.

jeroen-sport

  • Gast
Re: Aanhaalmoment van de wielbouten
« Reactie #21 Gepost op: 22 oktober 2009, 17:08:08 »
Een bandenman die geen moment sleutel gebruikt. Jammer.

evesion

  • Gast
Re: Aanhaalmoment van de wielbouten
« Reactie #22 Gepost op: 22 oktober 2009, 17:44:40 »
Een bandenman die geen moment sleutel gebruikt. Jammer.

was net bij een opel dealer mijn moeders auto ophalen, daar gebruikte ze ook geen moment sleutel ;)

jeroen-sport

  • Gast
Re: Aanhaalmoment van de wielbouten
« Reactie #23 Gepost op: 22 oktober 2009, 17:48:51 »
Dus dan is het goed.  ::)



Nee, gebruik altijd een moment sleutel. Het kan je een hoop leed schelen.

evesion

  • Gast
Re: Aanhaalmoment van de wielbouten
« Reactie #24 Gepost op: 22 oktober 2009, 17:52:27 »
Dus dan is het goed.  ::)



Nee, gebruik altijd een moment sleutel. Het kan je een hoop leed schelen.

ik ben het ook wel met jou eens hoor ;)