Op zoek naar een armsteun voor je CityBug of een andere auto? Kijk eens bij de onderstaande webshops.

Auteur Topic: naaf achter rechter voor wiel los?  (gelezen 1852 keer)

sytze-v

• Gast
naaf achter rechter voor wiel los?
« Gepost op: 13 oktober 2010, 21:55:25 »
ik heb al tijden velgen onder mijn auto zitten die geleverd en er onder gezet zijn door toyota zelf , dus je zou zeggen dat de bouten de juiste maat en vorm hebben , tevens heb ik dit probleem maar 1x eerder gehad en dat was na de wissen van mijn wintervelgen naar mijn zomer velgen.

mijn probleem (als je het zo wil noemen) is het volgende.

als ik een rontonde neem rechtaf (3 kwart) sochtens vroeg . loop er iets aan in mijn wielkast/velg/

nu is mijn vermoeden dat de naaf achter remschijf dus los zit , alleen de velg en de bouten zijn in de tussen tijd dat er niets aan de hand was niet losgeweest . en na controle zitten ze ook nog steeds goed vast.

wat moet ik hier nou aan doen ? ,en wat kunnen de consicuenties zijn als er niets aan gedaan kan worden.

kapote binnen kant van velg? , kapote remschijf

of denk ik in een hele verkeerde richting en is het bijvoorbeeld het stukje ijzer dat de remblokjes vast houd het gene wat aanloopt / vast zittende rem  ???

ik heb al gekeken wat het nou kan zijn maar kan dus niets vinden , en zou graag wat ideeen willen horen, het wiel er af is een optie alleen dan weet ik nog steeds niet waar het aan kan liggen als ik het probleem niet kan vinden, en daarna zul je natuurlijk zien dat als je de wiel er weer opzet het over is. en pas veel later weer terug komt.

ik zou nu graag dit voor altijd willen oplossen. zodat dit ook niet terug komt , of te verkomen valt.

Offline REFZ

• Forum Provider
  • Newbie
  • Geslacht: Man
    • CityBugClub
Re: naaf achter rechter voor wiel los?
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2010, 21:58:54 »
Heb je voor je zomervelgen andere bouten dan voor je wintervelgen?

Heb je er alleen last van bij een bocht naar rechts?
Doe die smartphone weg en ga uiterst rechts rijden...
Ex CityBug: Showtopic Peugeot 107 XS (09-2006 - 08-2013)

Offline Murcielaygo

• Newbie
« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2010, 22:17:24 »
Of het de rem is kun je testen door die licht aan te tikken als het gebeurt, evt. met je linker voet...

Een losse naaf kan in mijn ogen bijna niet, of het moet het wiellager zijn.
De remschijf word namelijk door de wielbouten op de naaf geklemd met het wiel...
JAN | Murciélaygo
Per 1-1-2017 neem ik niet meer actief deel aan de CityBugClub.
Wil je iets weten? Gebruik dan de zoekfunctie.
Vind je je antwoord niet? Stel DAN je vraag in een topic!

Offline Otto

• Newbie
« Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2010, 11:16:34 »
Heb je er ineens last van gekregen? of was het gelijk na de wielwissel? Zijn het dezelfde wielen?
Heb je er alleen last van bij die ene rotonde of ook bij andere? Hoor je het altijd (elke keer als je die rotonde neemt? 
Neemt het geluid toe / af met wisselende snelheid?

Offline Michello

• Newbie
  • MMT + Airco
« Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2010, 12:11:19 »
Waarvoor ga je niet gewoon naar de dealer? Is het niet je ankerplaat wat je misschien verbogen hebt met het wisselen van je wielen?

sytze-v

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2010, 14:49:10 »
@refz : ik heb inderdaad 2 verschillende velgen (winter/zomer) maar hier heb ik ook 2 verschillende bouten bij die in de juiste velg komt.
@otto:dit euvel is nu ineens weer komen opdagen, en zoals ik al aangaf heb ik niet gekregen na een wielwissel, en ja zoals ik al zei de wielen zijn er niet meer af geweest. en wat ik ook al zei , als ik naar rechts stuur krijg ik het, maar het is wel zo dat als ik sneller of langzamer rij het geluid ook minder word.
tevens lijkt het net dat het alleen gebeurt in de eerste minuten van het autorijden en hierna niet meer.

@michello: dealer geeft toch wel weer een excus , en zoals ik al aangaf , is dit niet de eerste x , toen opgelost door dealer  en nu dus terug gekomen.

wat is een ankerplaat ?

@later....

toch maar wiel er afgehaald , nadat het alleen maar erger werd, aan de velg is geen schade te zien dus de velg loopt in elk geval niet aan, toen maar daar de remschijf gekeken.

remschijf zit er roestig uit , verders geen rare dingen gezien , of losse onderdelen.
wat ik wel teweten ben gekomen maar wat ik niet weet als dat erg is en misschien de oorzaak is , is dat als ik de remschijf ronddraai met de hand de remschijf 3 kwart makkelijk kan rond draaien maar een kwart moeilijk , hier moet ik echt kracht voor gebruiken..

zou de schijf scheef kunnen zijn ??

« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2010, 15:18:36 door sytze-v »

Offline Otto

• Newbie
« Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2010, 15:40:50 »
Ik denk dat je de in de goede richting aan het zoeken bent met je rem(schijf).
Een remschijf die krom is lijkt mij niet het probleem in deze, dan zou je auto trillen met remmen.
Het roesrandje zou het best eens kunnen zijn, als mogelijke oorzaak.
Wanneer je auto een nachtje buiten heeft gestaan komt er een flinterdun laagje roest op de schrijf. Dit rem je er de eerste keer zo af.
Wanneer je dus de straat uit rijdt en je net die eerste rotonde neemt kan het zo zijn dat door een
kleine kanteling van je blokken deze de schijf raken. Dit zou het geluid kunnen zijn.
Voor de duidelijkheid het gaat hier om hele kleine waardes. Het roestlaagje wat door een nacht
ontstaat is miniem evenals de blokkanteling.
De blokken zitten echter zo dicht tegen de schijf dat die elkaar net niet raken.
Met een randje er op dus net wel.
Probeer eens voordat je de rotonde neemt even een paar keer in te remmen.

Het randje roest op de schijf is een deel opeenhoping van remstof en randje dat overblijft omdat de
binnenkant van de schijf inslijt. Dit is normaal en zou als het een flinke rand is piepen tot gevolg
kunnen hebben.
Vooralsnog zou ik me niet te veel zorgen maken.
Probeer het bovenstaande even en laat maar horen of het voorbij is.

sytze-v

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2010, 15:41:41 »
http://www.youtube.com/v/sJugabwVkjc

hoop dat je het geluid een beetje kunt horen.

Offline Michello

• Newbie
  • MMT + Airco
« Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2010, 16:03:55 »
Dat geluid herken ik uit duizenden. Is hoogst waarschijnlijk je ankerplaat. Is de metalen ronden plaat achter je remschijf. Deze moet je aan alle kanten met je handen naar de binnenkant (richting motor) van je auto drukken. Net zolang tot het geluid weg is.

Succes
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2010, 16:05:43 door Michello »

Offline E.T

• Erelid CityBugClub
  • Newbie
  • Loves BUGS
« Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:18:49 »
Niet klooien met wielen en remmen  als je het niet vertrouwt terug gaan naar de dealer .
AY-GO ride my AYGO when AY-GO.......................You know  !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De aarde hebben we niet geerfd van onze ouders, maar we hebben hem te leen van onze kinderen .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wie niet durft te dromen slaapt alleen maar .

sytze-v

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:36:49 »
Dat geluid herken ik uit duizenden. Is hoogst waarschijnlijk je ankerplaat. Is de metalen ronden plaat achter je remschijf. Deze moet je aan alle kanten met je handen naar de binnenkant (richting motor) van je auto drukken. Net zolang tot het geluid weg is.

Succes

als dit het probleem zou zijn , wat is de oorzaak er van dan ?

Offline Michello

• Newbie
  • MMT + Airco
« Reactie #11 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:38:26 »
Waarschijnlijk heb jij er tegen gestoten toen jij je wiel eraf hebt gehaald. Nu komt die ankerplaat tegen je remschijf. Gewoon even terug buigen en jou probleem is de wereld uit.

sytze-v

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:42:44 »
Waarschijnlijk heb jij er tegen gestoten toen jij je wiel eraf hebt gehaald. Nu komt die ankerplaat tegen je remschijf. Gewoon even terug buigen en jou probleem is de wereld uit.

maar het probleem was er eerst niet , wiel is vervangen met de zomer toen had ik dus ook aanlopen met scherp insturen naar links , dit is toen opgelost door de dealer , en hierna heb ik er niet meer aangezeten , nu zins een week is dat aanlopen weer begonnen en werd dus telkens erger , en pas nu vanmiddag heb ik de velg er even afgehad om te kijken.
dus hoe kan het dan zijn dat als ik er van af bleef het toch terug kwam

Offline Michello

• Newbie
  • MMT + Airco
« Reactie #13 Gepost op: 14 oktober 2010, 17:57:38 »
Geen idee, het is een kleine moeite om even de plaat naar achteren te drukken. Kan geen kwaad dus helpt het niet dan heb je in ieder geval dat uitgesloten.

SharonMike

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 19 oktober 2010, 21:48:22 »
 ???
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2010, 21:50:16 door SharonMike »

sytze-v

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 20 oktober 2010, 17:34:36 »
ik ga morgen naar de dealer toe om het probleem voor te leggen , na dat ik het plaatje naar binnen heb gedrukt , nog steeds aanlopen . tevens vind ik het wiel moeilijk draaien , net of de rem niet terug komt. word vervolgd dus.

sytze-v

• Gast
Re: [s]naaf achter rechter voor wiel los?[/s] ankerplaat/rem aanlopen
« Reactie #16 Gepost op: 21 oktober 2010, 18:19:39 »
inmiddels geweest , heb blijkt 2 dingen te zijn , 1 de ankerplaat , en 2 de remmen , omdat mijn auto nog geen 2de beurt heeft gehad , altijd buiten staat en de remmen nog nooit zijn los geweest zal de rem het probleem zijn van wat ik zei met op een kwart dat de remschijf slecht te draaien is. en hierdoor dus ook geluid maakt omdat de rem niet genoeg terug komt.

oplossing de remmen weer gangbaar maken , dit gebeurt bij de onderhoudsbeurt die over 2 maanden gaat gebeuren.

in de tussen tijd alleen in de gaten houden als het niet erger word.

bedankt voor de tips en oplossingen.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2010, 18:27:15 door sytze-v »