Op zoek naar een armsteun voor je CityBug of een andere auto? Kijk eens bij de onderstaande webshops.

Auteur Topic: Verschil van rijeigenschappen mbt low-budget/"high"-budget banden  (gelezen 3190 keer)

foekie

• Gast
Verschil van rijeigenschappen mbt low-budget/"high"-budget banden
« Gepost op: 14 februari 2011, 20:40:37 »
Hee Luitjes...

Hier eens even een nieuwe topic over het verschil tussen goedkope en de duurdere banden. Dit nadat er een discussie ontstond over de kwaliteit van de Nankang banden.

Het gaat met name om je eigen ervaring, wat je hebt meegemaakt met de banden en eventueel testuitslagen.

Ik ben zelf van mening dat het bij een band belangrijk is wat hij doet als er wat meer van gevraagd wordt dan bij normaal gebruik, zoals bij krachtig remmen, moeten uitwijken of in een behoorlijke regenbui terecht komen.

Offline JustyPerfect

• Donateur Goud 2015
  • Newbie
  • Geslacht: Vrouw
Re: Verschil van rijeigenschappen mbt low-budget/"high"-budget banden
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2011, 22:32:43 »
Met betrekking tot de bug kan ik nog niks zeggen.
Wel met mijn vorige auto, toen ik die kocht stond hij op Michelin Energy banden, later is dat ooit voor een apk naar een merk X band gezet.
Hierna merkte ik wel degelijk verschil in wegligging van de auto.
Met name snelle bochtenwerk ( klaverbladen ) maar ook gevoeliger voor aquaplanning.
Tevens slijten ze sneller daar de Bravo weg is gegaan met nog 2 van de eerste banden die ik er onder liet zetten.. Michelin Energy`s, die moeten ruim 80 tot 100k km gelopen hebben.

Offline Wouter K.

• Pro Driver
  • Newbie
  • Geslacht: Man
  • 4LR Drivers Team
    • 4Landenrit
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2011, 22:42:53 »
Heb nog nooit "B-merk" banden onder 1 van mijn auto's gehad..(oh nee, ik jok...onder 100HP had ik in de winter een setje Mastersteel liggen,maargoed die waren als zeer goed getest door de ADAC..)..

Beste ervaring tot nu toe waren de Goodyear Eagle F1 GS-D3 in de maat 195/45/15 die ik in de niet-wintermaanden onder de 100HP had liggen... Nog nooit zoveel grip, controle en performance op droog en nat wegdek meegemaakt! Zelfs bij een klassieke "elandproef" op hoge snelheid hielden ze me keurig op de weg en in 't juiste spoor! Dus, als ze nog leverbaar zijn tegen de tijd dat de Firestones die er af-dealer onder mijn bug liggen op zijn, komen die Goodyear's er zéker weer onder!!
Enige nadeel van de Goodyears zijn dat je met sneeuw/ijs echt nérgens meer komt, maargoed daarvoor hebben we een wintersetje..  :)
C'est le ton qui fait la musique!

http://www.4landenrit.nl
Verstuurd vanaf mijn buurvrouw 😜

Offline Bern

• 107 Driver
  • Newbie
  • Het leeuwtje Black Dot
« Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2011, 00:10:47 »
Ik denk dat dit heel erg persoonlijk gebonden is, wat heb je ervaren.

Wat werkelijk de verschillen zijn?
Ik ga niet elke band onder mijn auto leggen. Dus ga wel een beetje uit van de testen die speciaal voor mij gemaakt worden.
Ik heb trouwens Vredestein Sporttrac 3 om mijn zomervelgen, en Michelin Alpin om mijn wintervelgen.
Beide banden prima resultaten in de omstandigheden waarvoor ze gemaakt zijn. (vind ik)
<--- meer Black Dot

Fastmatti

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2011, 14:34:33 »
A-merk banden voor de citybug zijn rond de 50,- per stuk, B/C-merk banden rond de 40,-. Voor mij is de keuze in ieder geval vrij makkelijk.

Offline Wouter K.

• Pro Driver
  • Newbie
  • 4LR Drivers Team
    • 4Landenrit
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2011, 15:47:28 »
A-merk banden voor de citybug zijn rond de 50,- per stuk, B/C-merk banden rond de 40,-. Voor mij is de keuze in ieder geval vrij makkelijk.

Volgens mij hangt dat er erg vanaf wélke band/maat je moet hebben... A-merken voor de prijs die jij noemt heb ík nog niet gevonden in 195/45/15 hoor... ;)
C'est le ton qui fait la musique!

http://www.4landenrit.nl
Verstuurd vanaf mijn buurvrouw 😜

miekje

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2011, 17:06:34 »
Ligt inderdaad aan het type band en welke maatband je wil onder je bug. mijn winterbanden vallen ook niet onder die goedkope categorie, terwijl het de standaard maat is waarmee onze bugs afgeleverd worden.

Offline REFZ

• Forum Provider
  • Newbie
    • CityBugClub
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2011, 19:10:13 »
Persoonlijk ben ik van mening dat je op banden gewoon niet moet bezuinigen.
De aanschaf van een complete set is natuurlijk best een uitgave, maar rekenen het eens uit over die 40.000-60.000km, dan maken een paar tientjes verschil ook niet zoveel meer uit.
Doe die smartphone weg en ga uiterst rechts rijden...
Ex CityBug: Showtopic Peugeot 107 XS (09-2006 - 08-2013)

miekje

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2011, 19:21:13 »
De aanschaf van een complete set is natuurlijk best een uitgave, maar rekenen het eens uit over die 40.000-60.000km, dan maken een paar tientjes verschil ook niet zoveel meer uit.

Dat is een van de redenen waarom ik niet bezuinig op mijn banden, aangezien ik nogal wat kilometers in het jaar maak was ook de keuze voor winterslofjes heel snel gedaan. En over een paar maanden gaan kijken voor de nieuwe zomerbanden.

foekie

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2011, 19:50:43 »
Onder de seat ibiza die ik heb gehad.. had ik altijd michelin banden, type Exalto. Dit zijn echt fenomenale banden, die ook nog eens 70.000 km mee gingen!
Per maat verschilt het uiteraard ook in prijs.. de michelins waren eventjes €210 per stuk.
Dat is natuurlijk wel een aanslag in je portemonnee.. maar als je dat afweegt tegen de levensduur En de veiligheid, dan ben je snel goedkoper uit!
Ga eens na wat een nieuwe voorbumper kost met spuitwerk.. doordat je een te lange remweg hebt..

Ik moet zeggen dat vooral de duitse bandentesten (adac) erg duidelijk zijn, waar mijn winterbanden (semperit) erg goed uitkwamen. Het blijft uiteraard voor velen een afweging tussen prijs en kwaliteit, maar 1 advies: Bespaar er niet op! Dan maar een paar maanden later het mooie spoilertje of de getinte ramen toch?!

Offline sinistr

• Donateur Brons 2014
  • Newbie
  • Wheelwhores.com Dedicated diehard wheel geek
« Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2011, 20:09:09 »
Ik zeg er zijn maar weinig A merken die mijn bandenmaat maakt. De 165 50 r15 die ik er onder heb zitten komen alleen weg bij federal, bridgestone en nankang. En als ik zo de test lees op de autobandenmarkt site zijn de verschillen tussen de bridgestone en nankangs vergelijkbaar en is het eindoordeel dit

Test score 1 zeer goed - 6 zeer slecht

Bridgestone gemiddeld over 195 beoordelingen een 2,4 score dus goed te noemen.
Nankang gemiddeld over 7480 beoordelingen een 2,5 score dus goed te noemen.
Federal gemiddeld over 113 beoordelingen een 2,3 score dus goed te noemen.

Alle banden presteren goed bij droog weer, en minder bij regen maar dat doen zeker meer banden. Wat mij opviel is dat de bridgestone meer rolgeluiden maakt en in de sneeuw zelfs veel slechter is dan de nankang. De federal blink uit bij sneeuw, maar das geen echte zomerband.

Verders dacht ik kijke even bij de test van de toyo s die ik eerst had in 16 inch sneeuw slechter dan de nankang, en bij regen en dergelijke vergelijkbare waardes dus mijn oordeel lang zo slecht nog niet.

foekie

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2011, 20:12:47 »
Hou er dan natuurlijk wel rekening mee dat dit gegevens zijn van banden die nieuw zijn. Ik vind het ook erg van belang wat de band blijft doen als hij nog de helft van de oorspronkelijke profieldiepte heeft!

Offline REFZ

• Forum Provider
  • Newbie
    • CityBugClub
« Reactie #12 Gepost op: 15 februari 2011, 20:14:48 »
michelin banden, type Exalto. Dit zijn echt fenomenale banden

Onder mijn 205 GTi16 heb ik een compleet nieuwe set Michelin Pilot Exalto PE2 in de maat 195/50/15 en dat zijn inderdaad top banden!!

foekie

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 15 februari 2011, 20:17:01 »
nou en of! Hoe hard ik ook hoekte.. ik kreeg ze niet aan het piepen! Handling in de regen is fenomenaal!

Offline E.T

• Erelid CityBugClub
  • Newbie
  • Loves BUGS
« Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2011, 20:17:41 »
Hier wil ik maar weinig op zeggen .
Maar bezuinig nooit op banden .
Nogmaals ze zijn het enige wat ons verbind met moeder aarde als we in de BUG zitten .
Koop gewoon goede banden .
En kijk daarbij ook naar je rijstyl.

grt  Epke
AY-GO ride my AYGO when AY-GO.......................You know  !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De aarde hebben we niet geerfd van onze ouders, maar we hebben hem te leen van onze kinderen .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wie niet durft te dromen slaapt alleen maar .

MC

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 15 februari 2011, 20:39:27 »
Er zijn vele discussies over A en B merken. Vergeet hierbij alleen niet dat bepaalde maten niet door A leveranciers geleverd worden en er dus geen discussie mogelijk is als een bepaalde maat gewenst is.

Ik rij zelf met Nankang NS-2 185/45 R15 75V en ben hier meer dan tevreden over. Op het droge helemaal top en bij nat weer denk ik net onder het gemiddelde. Wel moet ik zeggen dat ik in de winter met winterbanden rij. De maat was voor mij belangrijk en Nankang is de enige die deze kon leveren.

Grt. MC

foekie

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 15 februari 2011, 21:02:29 »
Ik verkies kwaliteit boven een speciale maat voor de "looks".. als je kijkt wat er leverbaar is in de breedte 195, kom je ineens bij veel A merken uit

Offline REFZ

• Forum Provider
  • Newbie
    • CityBugClub
« Reactie #17 Gepost op: 15 februari 2011, 21:07:28 »
@Epke
In de tijd dat ik mijn 205 GTi Griffe nog had, reed ik altijd rond op Vredestein Sportrac banden en die bevielen ook zeer goed. ;)

Offline sinistr

• Donateur Brons 2014
  • Newbie
« Reactie #18 Gepost op: 15 februari 2011, 21:23:16 »
Bierkameel :

Foto s van de banden met velgrandbescherming staan op pagina 54 van mijn topic, wil foto s uploaden maar het programma zegt dat ze te groot zijn.

evesion

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 15 februari 2011, 21:29:05 »
een goedkopere band hoeft niet persee slechter te zijn...kijk liever naar de score dan na het merk!

foekie

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 15 februari 2011, 21:53:03 »
Dat klopt als een bus! Maar velen kijken niet verder dan het volgende teken: €€€€€€

Offline sinistr

• Donateur Brons 2014
  • Newbie
« Reactie #21 Gepost op: 15 februari 2011, 21:59:55 »
Ik heb dat wel gedaan en als de verschillen minimaal zijn bij de eindscore, wat is die 10 euro dan voor verschil.

k-vin

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 16 februari 2011, 09:17:23 »
Onder m'n 106 had ik voor semperit sportlife banden en wat waren dat een ***banden op het moment dat ik met licht vochtig weer een beetje gas gaf in de bochten weg grip maar zodra je dan gas loslaat ineens volop grip echt heel gevaarlijk

De michelin eco's onder de bug echt vreselijk wat een slappe wangen zelfs met 2.5 bar en deze winter op de vredestein snowtrac 3 heerlijk wat een band en dan nu 3 dagen op de nankang ns2 en bevalt me prima ook in regen reageert de band  goed

Offline E.T

• Erelid CityBugClub
  • Newbie
  • Loves BUGS
« Reactie #23 Gepost op: 16 februari 2011, 18:47:22 »
Ja Martijn al weer een tijdje geleden , we zijn nu al bij de sportrac 3 . 8)
AY-GO ride my AYGO when AY-GO.......................You know  !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De aarde hebben we niet geerfd van onze ouders, maar we hebben hem te leen van onze kinderen .!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wie niet durft te dromen slaapt alleen maar .

Offline REFZ

• Forum Provider
  • Newbie
    • CityBugClub
« Reactie #24 Gepost op: 16 februari 2011, 18:50:31 »
Ja Martijn al weer een tijdje geleden , we zijn nu al bij de sportrac 3 . 8)

Ik weet eigenlijk niet meer zeker of er een "nummer" achter had moeten staan, maar het was in de periode 2000-2006.